loading...

Monday, July 22, 2013

Lori terbelah?

Kemalangan ngeri, lori terbelah


23 Julai 2013
TAPAH- Lori terbelah! Dua warga Bangladesh maut selepas lori dinaiki dari Shah Alam ke Pulau Pinang  merempuh belakang sebuah treler yang berhenti di tepi Lebuhraya Utara–Selatan dalam nahas jalan raya pagi semalam.

Kemalangan ngeri berlaku kira-kira jam 6.15 pagi di Kilometer 343, Lebuhraya Utara Selatan itu melibatkan tiga buah kenderaan iaitu treler, lori dan sebuah kereta jenis Proton Iswara turut mengakibatkan dua cedera parah.

Ketua Polis Daerah Tapah, Superintendan Som Sak a/l Din Keliw berkata, mangsa maut adalah warga Bangladesh dikenali Sumam Hossain Abd Kashem, 28, dan Delohar Hossin Md Raju Miah, 31.

Katanya, kedua-dua mangsa dalam perjalanan dari Shah Alam, Selangor ke Pulau Pinang bersama-sama seorang warga tempatan dan rakan senegaranya yang turut mengalami kecederaan parah dalam kejadian itu.

Menurutnya, kejadian berlaku apabila sebuah treler rosak dari arah Kuala Lumpur ke Ipoh berhenti di tepi Lebuhraya Utara Selatan kira-kira lima kilometer  sebelum persimpangan Tol Bidor di laluan lurus serta tidak berbukit.

Beliau berkata, lori yang dipandu oleh warga tempatan yang dikenali sebagai S Lechumanan, 34, tidak menyedari kedudukan treler yang diletakkan di tepi jalan sebelum  merempuh kenderaan itu.

“Rempuhan mengakibatkan badan lori tersebut tercabut dan tercampak melintang di tengah lebuh raya dan masa yang sama sebuah kereta jenis Proton Iswara dari arah sama  tidak sempat menekan brek disebabkan faktor jarak yang terlalu dekat.

Kemalangan itu menyebabkan Delohar yang duduk di belakang tersepit lalu maut di tempat kejadian akibat kecederaan serius di kepala manakala rakan-rakan mangsa mengalami kecederaan parah dan dihantar  ke Hospital Tapah untuk menerima rawatan,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Som Sak berkata, seorang lagi mangsa warga Bangladesh, Sumam, meninggal dunia ketika menerima rawatan di Hospital Tapah, pagi semalam selepas putus kedua-dua kaki akibat kemalangan itu.

Manakala, katanya, pemandu warga tempatan dan seorang warga Bangladesh, Alif Hossain Bahar Ali, 25, mengalami kecederaan parah dan kini menerima rawatan lanjut  di Hospital Teluk Intan.

Katanya,bedah siasat terhadap kedua-dua mangsa warga Bangladesh telah selesai petang semalam dan  kini mayat masih berada di Hospital Tapah menunggu daripada pihak majikan untuk dituntut sebelum tindakan selanjutnya diambil.

Beliau berkata, pemandu dan penumpang kereta jenis Proton Iswara hanya mengalami kecederaan ringan manakala pemandu treler tidak mengalami kecederaan  dalam kemalangan tersebut.

“Pihak kami masih menyiasat kejadian kemalangan tersebut dan kes disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/perak/rempuhan-kuat-belah-badan-lori-1.185670



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my