loading...

Friday, February 8, 2013

Penunggang motor digalak pakai jaket pemantul cahaya

jaket pemantul cahaya


9 Februari 2013
KANGAR - Penunggang motosikal digalakkan memakai jaket pemantul cahaya dan topi keledar dengan betul untuk menjamin keselamatan diri ketika di jalan raya.

Pengerusi Majlis Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Perlis, Abdul Jamil Saad berkata, pemakaian topi keledar yang betul dan kemas juga mampu mengelakkan kecederaan penunggang di kepala apabila berlaku kemalangan.
 


Beliau berkata, kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) menunjukkan majoriti kemalangan maut melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal disebabkan kecederaan parah di kepala.

“Setiap tahun pelbagai kempen daripada penguatkuasaan dijalankan bagi meningkatkan kesedaran orang ramai terutama pengguna jalan raya.

“Fokus utama adalah penunggang dan pembonceng motosikal kerana menjadi kumpulan terbesar yang menyumbang kepada jumlah kemalangan maut di jalan raya,” katanya ketika melancarkan kempen keselamatan jalan raya sempena sambutan Tahun Baru Cina di sini, semalam.

Menurutnya, walaupun masih ada kesilapan manusia sebagai punca kemalangan tetapi ia tidak akan menghasilkan kes maut atau cedera parah jika pengguna patuh dan mengikut undang-undang ditetapkan.

“Pelbagai program akan dilaksanakan JKJR terutama berasaskan komuniti bertujuan meningkatkan tahap kesedaran dan pengetahuan orang ramai bagi mewujudkan budaya berhemah dalam kalangan pengguna jalan raya,” katanya.

Sementara itu, Pemangku Pengarah JKJR Perlis, Mahmud Shaharuddin berkata, sempena kempen itu, pihaknya mengedarkan 80 topi keledar kepada penunggang dan pembonceng motosikal yang melalui Jalan Kuala Perlis-Changlun-Pauh-Arau.

Selain memberi topi keledar, JKJR mengedar beberapa risalah sebagai panduan kepada pengguna jalan raya yang merangkumi khidmat nasihat serta peraturan yang perlu dipatuhi.

“Sekurang-kurangkan orang ramai akan sedar mengenai keselamatan diri masing-masing ketika menggunakan jalan raya dengan mematuhi panduan yang diberi,” katanya.

Sumber:
http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/penunggang-motor-digalak-pakai-jaket-pemantul-cahaya-1.129699


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my