loading...

Sunday, January 13, 2013

Pelajar tidak hirau keselamatan jalan raya

Bahaya pelajar melintas jalan raya yang banyak kenderaan

13 Januari 2013
TEMERLOH- Keselamatan pelajar sekolah ketika pergi atau pulang dari sekolah perlu dipandang serius sama ada pihak sekolah, ibu bapa dan orang awam.

Hal ini kerana terdapat segelintir daripada mereka tidak memikirkan aspek keselamatan diri sendiri kerana mahu cepat pergi atau pulang dari sekolah.

Tinjauan Sinar Harian ke beberapa buah sekolah mendapati pelajar ini keluar dari pintu pagar sekolah untuk pulang ke rumah bertaburan dan pelbagai keletah dapat dilihat.

Ada antara mereka melintas jalan utama ketika kenderaan banyak, menunggang motosikal tanpa topi keledar, berbasikal, berlari, memanjat pembahagi jalan dan sebagainya.

Jika masalah ini dibiarkan pastinya ada korban jiwa berlaku dan jika itu berlaku siapa yang harus dipersalahkan.


Terap aspek keselamatan

Seorang penjaga, Mohd Jaliludin Mohamad Sani, 40, berkata, pihak sekolah seharusnya menerapkan selalu aspek keselamatan dalam kalangan pelajar dan memastikan mereka pulang dari sekolah mengikut laluan yang lebih selamat.

Menurutnya, pembinaan beberapa buah jejantas di jalan utama Temerloh-Mentakab dekat Kampung Batu Satu semata-mata demi menjaga keselamatan pelajar supaya mereka tidak melintas jalan yang sibuk dengan kenderaan itu.

“Kita lihat apabila pelajar ini pulang sekolah mereka berlari atau melulu ke jalan utama tanpa memikirkan bahaya atau kenderaan yang sedang dipandu laju.

“Mereka sanggup menggadai nyawa sendiri daripada melintas dengan mengikut jejantas yang dibina. Hanya segelintir sahaja yang bersikap ‘degil’ itu dan ramai yang mengikut laluan jejantas kerana mereka sedar bahaya yang menanti jika melintas jalan tersebut,” katanya.


Ada yang degil

Seorang lagi peniaga, Harun Ali Safie, 34, berkata, ada segelintir pelajar ini sengaja memanjat pembahagi jalan itu dan mengikut laluan pembahagi jalan yang berlubang akibat dilanggar kenderaan.

Menurutnya, setiap hari pelajar ini pulang ke sekolah mereka berhadapan maut dan dia sendiri berasa sangat takut melihat gelagat pelajar ini yang sedang melintas jalan.

“Masalah ini perlu dipantau dan mana-mana pelajar yang degil ini harus diberikan hukuman atau pengajaran. Ibu bapa mereka perlu dipanggil supaya dapat menasihati anak mereka supaya mematuhi keselamatan jalan raya dan berjalan pulang dengan melalui jejantas yang disediakan.

“Janganlah kerana sikap mahu cepat pulang sanggup menggadai nyawa sendiri. Malang itu tidak berbau dan pastinya pemandu yang akan dipersalahkan kerana melanggar pelajar,” katanya.


Guna jejantas disediakan

Seorang pelajar yang mahu dikenali sebagai Shafiq, 16, berkata, dia lebih gemar melintas jalan daripada mengikut jejantas yang lebih jauh dan penat memanjat tangga.

Menurutnya, tambahan pula dengan melintas jalan itu dia cepat dapat menahan bas atau teksi yang melalui jalan itu untuk pulang ke rumah.

“Saya tahu bahaya melintas jalan tetapi saya sudah biasa dan saya akan memastikan semasa melintas tiada kenderaan melalui jalan itu.

“Saya juga tahu sikap saya ini boleh mengundang bahaya tetapi ramai kawan-kawan turut melintas jalan jadi saya juga turut serta melintas jalan,” katanya.


Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/pahang/pelajar-tidak-hirau-keselamatan-1.120802



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my