loading...

Saturday, September 24, 2011

Mengapa Dilarang Mengguna Tayar Toreh dan Tayar Musim Sejuk

24 September 2011, Pihak JPJ menasihati agar "Pemilik kenderaan diminta tidak menggunakan tayar toreh dan tayar musim sejuk kerana ia dilihat antara punca berlaku kemalangan jalan raya di negara ini."

Tayar Musim Sejuk/Salji




Tayar musim sejuk atau tayar salji direka untuk memberikan prestasi yang lebih baik di bawah keadaan suhu rendah, berbanding dengan tayar musim panas. Sebatian bunga tayar biasanya lebih lembut daripada yang digunakan dalam tayar untuk keadaan musim panas, sekali gus memberikan cengkaman yang lebih baik di atas ais dan salji. Sesetengah tayar musim sejuk mempunyai "stad" yang berfungsi untuk menambah cengkaman salji. 

Bagi tayar untuk musim panas, campuran getahnya agak keras berbanding tayar musim salji. penggunaan tayar musim panas pada musim salji akan menyebabkan tayar menjadi keras dan hilang cengkaman jalan. 


Di Malaysia sebilangan pengguna suka memilih tayar musim salji (tayar terpakai). Penggunaan tayar musim sejuk pada cuaca panas seperti di Malaysia, akan menyebabkan tayar tersebut cepat haus dan pancit (meletup) akibat suhu yang tinggi kesan dari geseran dan jenis getah yang lembut. Hal ini juga kerana tayar musim salji direka untuk kelajuan yang sederhana, bukan untuk kelajuan yang tinggi.

Bagi penggunaan tayar musim sejuk ketika hujan pula juga tidak sesuai. Ini kerana fungsi alur bunga pada tayar adalah tidak sama antara tayar musim salji dengan tayar musim hujan. 



Corak pada tayar seperti gambar di atas adalah untuk membantu pengaliran air keluar dari tayar untuk membantu cengkaman jalan.




Tayar Toreh



Tayar toreh ialah tayar yang sudah botak dan ditoreh semula. Cengkaman bunga tayar yang ditoreh adalah kurang dan mudah menyebabkan kenderaan hilang kawalan terutama dalam cuaca hujan. Selain itu ketebalan tayar juga adalah nipis dan ini akan menyebabkan tayar kereta anda pancit (meletup) apabila terlanggar objek-objek keras. Penggunaan tayar toreh boleh menyebabkan tindakan saman sehingga RM300 oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).


 Sumber:
http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2011/9/24/mstar_berita/20110924140609&sec=mstar_berita
http://www2.kpdnkk.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=13939&Itemid=460
http://teganuku.blogspot.com/2010/01/jkjr-operasi-tayar-toreh-bulan-ini.html
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0505&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_03.htm
http://www.kosmo.com.my/kosmo/arkib.asp?y=2009&dt=0801&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm
http://www.classicandperformancecar.com/features/theknowledge/214260/winter_tyres.html
http://www.discounttire.com/dtcs/winterAllSeason.dos

http://www.saabhistory.com/2009/01/20/the-winter-setup-true-directional-snow-tires/

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my