loading...

Friday, January 11, 2013

Pelajar maut bertembung lori


12 Januari 2013
KULIM - Hasrat seorang pelajar lelaki untuk mengambil adiknya pulang dari sekolah di Karangan tidak kesampaian apabila mangsa maut selepas motosikal ditunggangnya merempuh lori yang datang dari arah bertentangan.

Ketua Trafik Daerah Kulim, Asisten Superintendan Ismail Ayob berkata, mangsa berusia 17 tahun menunggang motosikal dari arah Merbau Pulas menuju ke Sungai Karangan namun apabila tiba di Bukit Chong, mangsa cuba memotong sebuah kereta yang berada di hadapannya.

Menurutnya, akibat kegagalan mangsa memotong kereta di hadapannya, motosikal mangsa melanggar lori yang datang dari arah bertentangan.

"Mangsa terperosok di bawah lori dan mengakibatkan lori terlibat hilang kawalan lalu merempuh sebuah kereta dari Merbau Pulas ke Sungai Karangan sebelum terbabas di tepi jalan.

"Nasib tidak menyebelahi mangsa apabila kereta yang berada di belakang lori turut menggilis mangsa. Mangsa yang mengalami kecederaan parah di bahagian badan disahkan maut di tempat kejadian. Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kulim untuk bedah siasat,” katanya.

Ismail berkata, sehingga 9 September 2013, enam kemalangan maut dilaporkan berlaku dan kebanyakan mangsa terlibat terdiri dari golongan remaja selain penunggang motosikal merupakan mangsa yang paling ramai terlibat.

Katanya, bagi mengatasi masalah ini, pihaknya akan mengadakan lebih banyak sekatan jalan raya dan saman terhadap pengguna jalan raya yang ingkar mematuhi undang-undang ditetapkan.

“Apabila polis mengeluarkan saman terhadap pelajar sekolah dan orang ramai, orang awam akan merungut dan beranggapan kami zalim. Tetapi sekiranya mereka terlibat dibiarkan tanpa sebarang tindakan undang-undang diambil, jumlah kemalangan maut akan meningkat.

Semua ini berlaku kerana kecuaian penunggang dan pengguna jalan raya.

"Sekiranya mereka mematuhi undang-undang yang sudah ditetapkan dan memandu secara berhemah, saya yakin kemalangan maut akan berjaya dikurangkan. Kita akan mengambil tindakan lebih serius terhadap pesalah lalu lintas selepas ini,” katanya.

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/utara/pelajar-maut-motosikal-dirempuh-1.120283

jangan cilok mencelah-celah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my