loading...

Sunday, July 14, 2013

Tragedi menjelang sahur



14 Julai 2013
DUNGUN – Seorang kelindan lori terpaksa menanggung derita hampir setengah jam sebelum berjaya diselamatkan setelah tersepit di tempat duduk hadapan kenderaannya, apabila lori sayur dipandu rakannya bertembung dengan sebuah bas ekspres.


Kejadian berlaku menjelang waktu sahur, dekat sini, awal pagi semalam.

Kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu dipercayai berlaku apabila sebuah lori sayur dipandu Zaidi Awang Hama, 39, dipercayai hilang kawalan lalu masuk ke laluan bertentangan.

Pada masa sama, sebuah bas ekspres dari arah Kuantan menghala ke Kuala Terengganu dikatakan cuba mengelak lori yang masuk di laluannya itu menyebabkan bas ekspres membawa 43 penumpang itu masuk semula ke laluan lori.

Bagaimanapun, lori berkenaan yang dalam perjalanan untuk menghantar sayur dari Kelantan menuju ke Kuantan dipercayai masuk semula sebelum bertembung dengan bas terbabit dan kemudiannya terhumban ke bawah tebing di sebelah kanan jalan.

Ketua Polis Daerah Dungun, Superintendan Dahlan Mohd Noor berkata, empat daripada 43 penumpang bas ekspres cedera dan dikejarkan ke Hospital Dungun untuk rawatan lanjut, sementara 39 yang lain tidak cedera.

Beliau berkata, pemandu lori, Zaidi yang berasal dari Bachok Kelantan hanya cedera ringan, namun rakannya yang duduk di hadapan, Noor Hisham Zali, 39, cedera parah akibat tersepit dalam lori yang remuk selepas dirempuh bas.

Kelindan lori yang tersepit itu bagaimanapun berjaya dikeluarkan pasukan bomba dan penyelamat sebelum dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu untuk rawatan lanjut.

"Kesemua 43 penumpang bas ekspres dipandu Tuan Adnan Tuan Aluwi, 48, yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Kuala Terengganu terselamat.

"Empat penumpang bas yang cedera ringan hanya menerima rawatan di Unit Pesakit Luar Hospital Dungun sebelum dibenarkan pulang selepas keadaan mereka dilaporkan stabil,” katanya.

Bas ekspres dinaiki 25 penumpang terhumban sebelum terbalik ke dalam gaung

Katanya, kemalangan diKM 73.5 jalan Kuala Terengganu-Kuantan pada awal pagi itu menyebabkan lalu lintas sesak seketika dan kes berkenaan masih dalam siasatan pihak polis.

“Kita harap pemandu lebih berhati-hati memandu pada bulan puasa ini dan cuba elakkan daripada memandu dalam keadaan mengantuk bagi mengelakkan kejadian tidak diingini,” katanya.

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/terengganu/tragedi-menjelang-sahur-1.182228
hmetro.com.my/articles/26terhumbandalamgaung/MA/Article



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my