loading...

Tuesday, July 16, 2013

2 penunggang maut nahas berasingan

lori terbalik


Inalillahi wainailaihi rojiun

16 Julai 2013
RAUB - Seorang pemuda maut selepas motosikal ditunggang bertembung dengan lori di Kilometer 340 Jalan Raub-Lipis berhampiran Jambatan Dong, kira-kira jam 12 tengah hari, semalam.

Ketua Polis Daerah Raub, Superintendan Wan Mohd Samsudin Wan Osman berkata, berdasarkan maklumat, Mohd Shahir Ismail, 23, menunggang motosikal dari arah Dong.

Menurutnya, mangsa cuba memotong sebuah kenderaan pacuan empat roda dari sebelah kiri jalan dan kemudiannya berada di hadapan kenderaan itu sebelum cuba ke kanan.

“Dipercayai mangsa gagal mengawal motosikal ditunggang mengakibatkannya terus terbabas ke kanan jalan lalu bertembung dengan lori dari arah bertentangan.

“Berikutan pertembungan itu mangsa terperosok ke bawah lori sebelum lori terbabas dan terbalik ke bawah tebing di tepi jalan,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian.

Wan Mohd Samsudin berkata, mangsa meninggal dunia serta merta di tempat kejadian kerana mengalami kecederaan parah di kepala.

Katanya, pemandu lori berkenaan, Mat Mustafa Jusoh, 31, dari Kampung Ulu Lepar Dong, hanya cedera ringan. “Mayat Mohd Shahir dibedah siasat di Hospital Raub sebelum dituntut keluarga dan dibawa pulang ke Kampung Baru Ajai.

“Siasatan mendapati kedua-duanya memiliki lesen memandu sah dan Mohd Shahir memakai topi keledar,” katanya.


Sementara itu, dalam kejadian berasingan, seorang lelaki terbunuh manakala rakannya parah selepas motosikal yang dinaiki mereka bertembung dengan sebuah lori tanpa muatan di Kilometer 25.5 Jalan Maran-Jerantut dekat Maran, petang kelmarin.

Dalam nahas kira-kira jam 2 petang itu, mangsa, Umau a/l Sulong, 27, berketurunan Orang Asli disahkan meninggal dunia di tempat kejadian.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Negeri, Superintendan Mohamed Fauzi Abdul Rahim berkata, mangsa yang membonceng motosikal dalam perjalanan dari arah Kerdau menuju ke Maran.

Menurutnya, ketika sampai di tempat kejadian, motosikal dinaiki mereka dipercayai hilang kawalan lalu masuk ke laluan bertentangan sebelum bertembung dengan lori terbabit.

“Berikutan pelanggaran itu, mangsa mengalami cedera parah dan meninggal dunia di tempat kejadian,” katanya.

Mohamed Fauzi berkata, penunggang motosikal  berusia lingkungan 20-an mengalami kecederaan parah di kepala dan badan dihantar ke Hospital Jengka untuk menerima rawatan.

Katanya, siasatan awal mendapati mangsa dan rakannya itu tidak memiliki lesen memandu yang sah dan kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/pahang/2-maut-nahas-berasingan-1.183032




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my