loading...

Saturday, November 9, 2013

Putus kaki kanan

Inalillahi wainailaihi rojiun

10 November 2013
Alor Gajah: Seorang pelajar tingkatan satu sekolah menengah di Lubok Cina, Masjid Tanah, di sini maut dalam keadaan mengerikan apabila putus kaki kanan selepas motosikal ditunggangnya dirempuh kereta di Jalan Lubok Cina - Masjid Tanah, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian jam 5.15 petang itu, mangsa, Muhammad Amar Aidiel Rosli, 13, menunggang Yamaha Sport diekori rakannya, Ali Haikal Abd Aziz, 14, yang menunggang motosikal berasingan dalam perjalanan dari arah Masjid Tanah ke Lubok Cina.


Dipercayai, sebaik tiba di lokasi, Perodua Myvi dipandu juruteknik, M Agilan, 24, dinaiki bersama tiga sepupunya berusia antara 21 hingga 30 tahun dari arah Lobok Cina ke Masjid Tanah hilang kawalan dan masuk ke laluan bertentangan sebelum bertembung dengan motosikal ditunggang kedua-dua remaja berkenaan.

Rempuhan mengakibatkan Muhammad Amar Aidiel yang melambung ke bahu jalan putus kaki kanan dan meninggal dunia di tempat kejadian, manakala Ali Haikal cedera di kaki dan tangan kanan serta badan.


Ali Haikal berkata, sebelum kejadian dia mengekori motosikal ditunggang arwah beberapa meter di belakang sebelum melihat sebuah kereta dari arah bertentangan dipandu laju menuju ke arah mereka.


“Saya menjerit ke arah arwah namun jeritan saya tidak didengarinya dan sekelip mata arwah melambung akibat dirempuh kereta berkenaan. Malah, saya yang cuba mengelak turut dirempuh kereta terbabit.

“Kejadian berlaku terlalu pantas, apabila bangun saya dapati arwah sudah tidak bergerak dan lebih menyedihkan kaki kanannya turut putus,” katanya ketika ditemui di Hospital Alor Gajah, di sini, kelmarin.


Dalam pada itu, ibu Muhammad Amar Aidiel, Mazliana Mahfol, 36, berkata dia tidak menyangka perubahan sikap anaknya yang menyatakan hasrat untuk tidur bersamanya sejak tiga hari lalu petanda arwah akan pergi selamanya.

Katanya, dia juga sempat bergurau dengan anaknya mengenai bau wangian air limau yang digunakan arwah ketika mandi pada pagi sebelum kejadian.


“Pada awalnya saya hairan apabila arwah menyatakan hasrat hendak tidur bersama saya kerana kebiasaannya dia tidak begitu, tidak sangka itu petanda arwah ingin bermanja dengan saya sebelum pergi meninggalkan kami.


“Malah arwah begitu berselera ketika menikmati makan tengah hari lauk gulai nangka yang saya masak sebelum dia meminta izin untuk keluar berjumpa rakannya kira-kira jam 3 petang (kelmarin),” katanya ketika ditemui di bilik mayat hospital itu, malam kelmarin.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Umar Ali Saifuddin Shaharuddin yang mengesahkan kejadian berkata, kemalangan berlaku selepas Perodua Myvi berkenaan hilang kawalan sebelum masuk ke laluan bertentangan dan merempuh dua motosikal ditunggang mangsa dan rakannya.


“Akibat rempuhan itu, Muhammad Amar Aidiel putus kaki kanan dan mati di tempat kejadian manakala rakannya hanya cedera ringan di badan. Bagaimanapun pemandu dan penumpang kereta tidak cedera.


“Mayat mangsa dihantar ke Bilik Mayat Hospital Alor Gajah untuk bedah siasat manakala rakannya dirawat sebagai pesakit luar dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987,” katanya.

Al-Fatihah

Sumber:
hmetro.com.my/myMetro/articles/Berbauwangisebelumajal/MA/Article/index_html



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my