loading...

Wednesday, August 21, 2013

Bas persiaran terhumban dalam gaung


BENTONG: Sebuah bas persiaran terhumban ke dalam gaung di KM3, Lebuh Raya Karak menghala Kuala Lumpur pada kira-kira jam 2.45 petang tadi.


Setakat ini tiada laporan mengenai nasib penumpang bas persiaran terbabit. ANGGOTA Bomba dan Penyelamat sedang mengeluarkan mangsa kejadian selepas sebuah bas persiaran terhumban ke dalam gaung di KM3, Lebuh Raya Karak menghala Kuala Lumpur. Kira-kira 30 penumpang terperangkap dalam bas berkenaan

Ikuti Laporan Langsung Wartawan Utusan Online 2013 Live (KLIK)




KUALA LUMPUR - Seramai 37 terkorban manakala 16 cedera, dalam nahas bas ekspres yang membawa 53 orang, terjunam 60 meter ke dalam gaung di KM3.5 Jalan Genting Highlands hari ini.
 
Mangsa yang maut terdiri daripada 27 lelaki dan 10 wanita, kata Penolong Ketua Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Datuk Soiman Jahid.
 
Antara yang terbunuh dalam tragedi itu ialah warga Bangladesh, Thailand dan China.
 
Mereka yang cedera termasuk yang dilaporkan kritikal kini dirawat  di Hospital Selayang (lapan), Hospital Kuala Lumpur (lima), Hospital Sungai Buloh dan Hospital Bentong masing-masing dua mangsa.
 
Kemalangan kira-kira pukul 2.45 petang itu berlaku ketika bas berkenaan menuruni jalan curam dari puncak Genting Highlands menuju ke ibu negara.

Kira-kira 450 anggota bomba, polis dan Jabatan Pertahanan Awam terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat mangsa kejadian.


Soiman berkata punca kemalangan masih belum diketahui dan pihaknya juga masih belum menemui saksi kejadian.
 
"Tapi kami merasakan keadaan fizikal jalan ini menuruni cerun. Memanglah cerun ini agak menjunam, jadi sekiranya ia tidak dikawal dengan sempurna menyebabkan bas tergelincir dan jatuh ke gaung. Ini penilaian awal daripada pihak penyelamat," katanya.

Sementara itu Ketua Jabatan Kecemasan dan Trauma HKL Datuk Seri Dr Abu Hassan Assari Abdullah pada sidang media berkata kesemua mangsa yang dirawat di hospital itu dilaporkan stabil.
 
Katanya setakat ini 20 mayat telah dihantar ke HKL.
 
Antara warga asing yang cedera dalam nahas itu ialah dari Bangladesh dan Thailand.


Berikut senarai yang menerima rawatan di HKL:

1. Wong Teraphong, 63 - Thailand
2. Ali Haider Syed Haider , 46 - Bangladesh
3. Saidah, 19 - Malaysia
4. Razif, 26 - Malaysia
5. Tan Ming Shing, 26 - Malaysia



Berikut nama mangsa yang cedera dan dirawat di Hospital Selayang
 
1. Raawnok Arefin, 14 - Bangladesh
2. Nu Syamimi Ja'afar, 25 - Malaysia
3. Nur Fathiah Ja'afar, 21 - Malaysia
4. Rashidah Buyah, 50 - Bangladesh
5. Andri Purwadi, 25 - Indonesia
6. Nurul Quraitul Aini, 19 - Malaysia
7. Rezyan Arefin, 24 - Bangladesh
8. Nur Fridil Gusman, 23 - Indonesia


Video Penjelasan 
Kemalangan Bas Terjunam di Gaung Genting Highlands




Pemandu Cuba Elak Lori

Bentong: “Seingat saya pemandu bas cuba mengelak sebuah lori di hadapan menyebabkan ia terbabas lalu terhumban ke dalam gaung sebelum saya terus tidak sedarkan diri. Sebelum itu, semua penumpang menjerit hingga keadaan menjadi kelam-kabut apabila dimaklumkan brek tidak berfungsi ketika bas sedang menuruni cerun berhampiran sebuah tokong,” kata seorang mangsa yang terselamat, Suriadi Budiarto, 52.

Suriadi dari Jakarta, Indonesia terselamat apabila hanya mengalami retak bahu kiri selepas tercampak keluar sejauh beberapa meter dari dalam bas.

“Sebaik tersedar, saya dapati sudah berada di luar bas di dalam gaung. Saya nampak beberapa penumpang lain berada di kawasan sekitar, ada yang cedera dan ada juga yang tidak sedarkan diri dan kemungkinan sudah meninggal dunia,” katanya ketika ditemui di Hospital Bentong, semalam.

Menurutnya, dia yang kali pertama pergi ke pusat peranginan Genting Highlands selepas bercuti bersama rakan di negara ini tidak dapat bergerak dan hanya menunggu bantuan tiba sebelum dibawa ke hospital.

“Kami bertolak kira-kira jam 2 petang dari Hotel First World dan bas bergerak pada kelajuan biasa sehingga tiba di lokasi kejadian,” katanya.



Bas Tergantung Di Pokok

Genting Highlands: “Bomba terpaksa mengambil masa dan berhati-hati menyelamatkan mangsa kerana bas berkenaan tergantung di atas pokok di dalam gaung sedalam hampir 60 meter.

“Jika berlaku kesilapan, kita khuatir akan jatuh 60 meter lagi ke dalam gaung,” kata Timbalan Pengarah Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur Azizan Ismail mengenai tragedi meragut 37 nyawa selepas sebuah bas terhumban ke dalam gaung Jalan Genting Highlands -Kuala Lumpur, semalam.


Menurutnya, kejadian berlaku kira-kira jam 2.22 petang di Kilometer 3.5 jalan berkenaan, berhampiran Tokong Chin Swee, ketika bas memuatkan seorang pemandu dan 52 penumpang itu dalam perjalanan dari pusat peranginan Genting Highlands menghala ke ibu kota.

Azizan berkata, 16 penumpang disahkan selamat manakala 24 daripada mangsa yang maut lelaki dan sebahagian besar penumpang bas berkenaan warga tempatan, selain beberapa warga asing dari Indonesia, Thailand dan Bangladesh.

“Kejadian berlaku selepas bas harian yang berpangkalan di Stesen Bas Jalan Pekeliling itu gagal dikawal ketika melalui selekoh tajam di lokasi kejadian lalu merempuh tembok penghadang sebelum terhumban ke dalam gaung.

“Tindakan awal kami ketika melakukan kerja menyelamat ialah menstabilkan bas berkenaan daripada terus jatuh ke dalam gaung. Mangsa pertama dikeluarkan dan dibawa naik jam 3.38 petang,” katanya. Menurutnya, kerja menyelamat turut disertai anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan polis.

Beliau berkata, 16 mangsa yang cedera, sebahagian besarnya parah, dihantar ke Hospital Selayang, Hospital Bentong, Hospital Sungai Buloh dan Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk mendapat rawatan.

“Seorang daripada mangsa yang terbunuh meninggal dunia ketika dibawa naik dari dalam gaung ke atas tebing manakala bakinya disahkan doktor sudah meninggal dunia di dalam bas.

Menurut Azizan, pihaknya terpaksa menggunakan dua kren dalam kerja membawa mengangkat semua mangsa naik ke tebing sebelum dihantar ke hospital.

Katanya, seramai 145 pegawai dan anggota bomba dari beberapa balai bomba dan penyelamat berhampiran dikerah ke lokasi kejadian untuk menjalankan kerja-kerja menyelamat.



Mangsa dakwa bas usang


KUALA LUMPUR 21 Ogos - Salah seorang mangsa yang terselamat dalam nahas bas ulang-alik di Genting Highlands petang ini mendakwa bas itu berada dalam keadaan kurang memuaskan untuk membawa penumpang.

Zaid Ismail, 25, teman lelaki kepada salah seorang mangsa yang terselamat memberitahu, teman wanitanya ada memaklumkan bas berkenaan dalam keadaan usang dan kurang disenangi untuk dinaiki dia dan adiknya.

Katanya, teman wanitanya itu, Nur Syamimi Ja'afar, 25, yang terselamat bersama adiknya, Nur Fathiah, 21, juga memberitahu, dia menyedari tayar bas itu telah haus dan berasa kurang senang sepanjang perjalanan turun ke ibu negara.

"Nur Syamimi dan adiknya, Nur Fathiah sepatutnya menaiki bas pada pukul 1.30 petang tetapi ketinggalan dan terpaksa menaiki bas itu pada pukul 2 petang.

"Menurutnya, dia memang berasa kurang senang dan tidak sedap hati menaiki bas berkenaan kerana ternampak tayar bas itu botak selain keadaannya kurang memuaskan.

"Malah Syamimi sendiri memberitahu, dia berharap perjalanannya cepat sampai ke destinasi apabila bas itu berhenti secara tiba-tiba sebelum kemalangan itu berlaku.

"Tidak sangka, perasaannya yang kurang senang sebelum bas itu bergerak itu rupa-rupanya petanda bas itu akan terlibat dalam kemalangan," katanya.

Nur Syamimi dan Nur Fathiah antara lapan penumpang bas itu yang dirawat di Hospital Selayang dan mereka kini dalam keadaan stabil.

Sementara itu, salah seorang mangsa nahas bas Genting Highlands yang terselamat dalam tragedi semalam sempat menceritakan detik-detik cemas dilalui kepada majikannya.

Shyed Ali Haider Shyed Haider, 46, pekerja warga Bangladesh yang mendapat status penduduk tetap menceritakan detik cemas kepada majikannya, Siti Rahamutun Yusof yang sempat melawatnya di Hospital Kuala Lumpur (HKL) petang ini.

Melalui cerita mangsa yang disampaikan oleh Siti Rahamutun, mangsa membawa empat saudaranya untuk bercuti di Genting Highlands dan merasai pengalaman menaiki kereta kabel.

Menurutnya, mangsa mendakwa bas tersebut gagal dikawal kerana dipandu melebihi had laju dan brek gagal berfungsi dengan baik.

Sumber:
utusan.com.my
bharian.com.my
sinarharian.com.my/semasa/nahas-bas-30-maut-termasuk-pemandu-1.194218
hmetro.com.my




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my