loading...

Sunday, December 30, 2012

Diragut Rantai dan Nyawa

pesara Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) maut

30 Disember 2012
KEPALA BATAS 29 Dis. - Hasrat seorang pesara Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) untuk menghadiri majlis perkahwinan saudaranya di sini bersama isterinya tidak kesampaian setelah dia maut akibat tercampak daripada motosikalnya yang terbabas selepas diragut penjenayah semalam.

Kejadian berlaku di Jalan Butterworth-Kepala Batas di Permatang Manggis dekat sini pukul 7.30 malam ketika A. Josop, 65, menunggang motosikal jenis Honda Maves tersebut bersama isterinya, A. Laies, 52.

Bagaimanapun setibanya di tempat kejadian, dua lelaki yang menaiki sebuah motosikal merentap rantai emas yang dipakai Laies dari arah belakang, mengakibatkan motosikal dinaiki mangsa hilang kawalan lalu terbabas.

Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, berikutan itu, kedua-dua mereka dari Bagan Ajam tercampak di atas jalan dengan mangsa cedera parah manakala isterinya bernasib baik dan hanya cedera ringan di tangan kiri.

"Berdasarkan aduan isteri mangsa, peragut telah merentap rantai leher emas berharga RM1,000 yang dipakainya sebanyak dua kali hingga putus.

"Dengan bantuan orang ramai, kedua-dua mangsa telah dibawa ke Hospital Kepala Batas," katanya dalam sidang akhbar di Hospital Kepala Batas di sini malam tadi.

Menurut Abdul Rahim, mayat mangsa dibawa ke Unit Forensik untuk dibedah siasat dan dituntut ahli keluarganya pagi ini manakala isterinya masih dirawat.

Beliau berkata, anggota polis yang menjalankan pemeriksaan mendapati kawasan itu gelap dan isteri mangsa juga tidak dapat mengecam suspek, jenis serta nombor pendaftaran motosikal tersebut.

Katanya, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana menyebabkan kematian.

"Tiada saksi melihat kejadian berikutan keadaan jalan yang gelap namun polis akan melakukan siasatan bagi mengesan suspek itu," kata beliau.

Beliau juga memberi amaran kepada orang ramai supaya tidak membuat sebarang spekulasi serta membangkitkan sebarang sentimen perkauman bagi mengelakkan perkara tidak diingini berlaku.

"Ini adalah kes jenayah, bukan masalah perkauman. Justeru, saya minta orang ramai jangan cuba putar belitkan isu ini," ujarnya.

Anak sulung mangsa, J. Charles Dorney, 40, berkata, bapanya meninggalkan tiga orang anak iaitu seorang anak lelaki dan dua perempuan yang berumur antara 33 dan 35 tahun.

Kata beliau, mayat bapanya akan disemadikan di Tanah Perkuburan Kristian di Butterworth.



Suspek melarikan diri

“Suspek melarikan diri tanpa sempat mengambil rantai leher mangsa,” katanya.
Josop pernah menjalani pembedahan pintasan jantung pada 2006. Mayat Josop dibawa ke Hospital Kepala Batas untuk bedah siasat, manakala Alaise mendapat rawatan di hospital yang sama.

Sementara itu, Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi, berkata gerakan mengesan suspek sedang dilakukan dan kes disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh.


Salam Takziah...

Sumber:
utusan.com.my/utusan/Jenayah/20121230/je_01/Pesara-maut-angkara-peragut
bharian.com.my/bharian/articles/Pasangannahasselepasdiragut/Article/
hmetro.com.my/articles/Peragutnyawa/Article/artikelMA
tv3.com.my/beritatv3/berita_terkini/Isteri_Diragut_Suami_Warga_Emas_Maut.html




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my