loading...

Thursday, May 9, 2013

Treler terbalik




9 Mei 2013
ALOR GAJAH - Seorang pemandu treler cedera parah selepas kenderaan dipandunya hilang kawalan dan terbalik di kilometer 216.1 arah utara berdekatan Plaza Tol Simpang Ampat, di sini, petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 petang itu, mangsa, Raja Ahmad Putera Raja Ahmad, 51, dari Simpang Ampat menuju ke Kuala Lumpur.


pemandu lori kontena yang hampir putus kaki kiri menanggung azab hampir tiga jam akibat tersepit selepas kenderaan berat dipandu hilang kawalan dan terbalik dengan empat tayar ke atas di Kilometer 216.7 Lebuhraya Utara-Selatan berdekatan Plaza Tol Simpang Ampat

Difahamkan, sebelum kejadian mangsa baru selesai menghantar bekalan perkakasan kenderaan di sebuah kilang di kawasan perindustrian Pegoh, di sini, dalam perjalanan pulang ke pejabat di Balakong, Kuala Lumpur.

Jurucakap polis berkata, ketika melalui selekoh susur keluar dari Tol Simpang Ampat, treler dipandu mangsa hilang kawalan sebelum merempuh pengadang jalan dan terbalik.

“Akibat kejadian, mangsa yang memandu sendirian tersepit di tempat duduk pemandu dalam keadaan tertiarap, namun sedarkan diri.

"Mangsa yang baru bekerja sebagai pemandu treler kira-kira enam bulan lalu gagal menggerakkan anggotanya berikutan kaki kirinya tersepit sebelum berjaya dikeluarkan anggota bomba dan penyelamat," katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Alor Gajah, Penolong Penguasa Kanan Bomba, R Bajiyen berkata, pihaknya menerima panggilan daripada orang awam pada jam 13.31 petang sebelum bergegas ke tempat kejadian.

Menurutnya, seramai 20 anggota membabitkan tiga jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Alor Gajah dan Balai Bomba dan Penyelamat Ayer Keroh dikejarkan ke tempat kejadian.

“Bahagian enjin treler yang terlalu berat menyukarkan operasi mengeluarkan mangsa dan bomba menggunakan peralatan khas untuk meregangkan setiap bahagian sebelum menggunakan khidmat kren.

"Mangsa berjaya dikeluarkan selepas tiga jam kemudian," katanya.

Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan kes disiasat mengikut Seksyen 43(1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.

Sumber:
http://www.sinarharian.com.my/edisi/treler-terbalik-pemandu-cedera-1.158476
http://www.hmetro.com.my/articles/Seksatersepittigajam//Article



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my