loading...

Thursday, January 31, 2013

Pembantu jualan Astro maut


Inalillahi wainailaihi rojiun

31 Januari 2013

KUALA TERENGGANU - Seorang pembantu jualan Astro maut akibat merempuh seekor kerbau yang sedang melintas jalan di Kampung Banggol Tuan Muda, Manir awal pagi tadi.
  
Mohd Abdul Wafi Adha Abd Wahab, 26, maut di tempat kejadian setelah motosikalnya melangar haiwan tersebut kira-kira pukul 3 pagi.
  
Mangsa yang dalam perjalanan pulang ke rumahnya di kampung itu dipercayai gagal mengawal motosikalnya apabila kerbau itu tiba-tiba melintas jalan.
  
Seorang penduduk Fauzi Mohd berkata dia dan dua lagi rakannya melihat seekor kerbau di atas jalan raya yang kesakitan dan mengesyaki ia telah dilanggar.
  
Mereka kemudiannya melihat pula sebuah motosikal tidak jauh dari situ yang di sebelah motosikal itu kelihatan seorang lelaki sedang terbaring.
  
"Saya cuba mengejutkannya tetapi tiada tindak balas. Saya lalu menelefon ambulans," katanya.
 
Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, ACP Zamri Shamsuddin mengesahkan pihaknya menerima laporan kejadian itu.  - Bernama

1 Februari 2013
KUALA TERENGGANU - Seorang pembantu jualan Astro maut apabila motosikal yang ditungganginya merempuh sekumpulan kerbau yang melintas jalan di Kampung Banggol Tuan Muda, Manir, di sini, awal pagi, semalam.

Dalam kejadian kira- kira jam 3 pagi itu, mangsa, Mohd Wafi Adha Abd Wahab, 26, menunggang motosikal berseorangan dalam perjalanan dari arah Manir, menghala ke rumahnya di Kampung Banggol Tuan Muda, Manir, di sini.

Ketua Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Komisioner Zamri Shamsuddin berkata, semasa tiba di lokasi kejadian, mangsa yang menunggang motosikal tidak sempat mengelak sekumpulan kerbau yang sedang melintas jalan.

“Mungkin faktor cuaca yang masih gelap menyebabkan mangsa tidak nampak ada sekumpulan kerbau sedang melintas dari kanan, ke kiri jalan.

“Mangsa yang hanya menyedari kewujudan haiwan ternakan itu apabila tiba dalam jarak yang terlalu hampir tidak sempat mengelak lalu melanggar salah seekor daripada haiwan terbabit,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Zamri berkata, akibatnya, mangsa tercampak ke atas jalan dan mati di lokasi kejadian.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) di sini, untuk dibedah siasat.

Sementara itu, ibu mangsa, Rokiah Mohamed, 49, berkata, dia tidak mengesyaki apa-apa yang buruk menimpa anaknya itu, meskipun panggilan telefonnya tidak dijawab mangsa.

“Kebiasaannya sebelum sampai simpang masuk ke rumah, arwah akan menelefon atau menghantar khidmat pesanan ringkas menyuruh makcik membuka pintu, tetapi malam tadi (semalam), dia tidak telefon dan panggilan makcik juga tidak dijawab,” katanya.

Rokiah berkata, pada mulanya dia tidak mengesyaki sebarang kejadian buruk menimpa anaknya, Mohd Abdul Wafi Adha Abd Wahab, 26, ketika panggilan yang dibuat tidak dijawab kerana menyangka mangsa akan membalas panggilan itu.

“Tidak lama selepas itu ada orang datang ke rumah memberitahu Wafi terlibat dalam kemalangan jalan raya dan saya bergegas ke tempat kejadian, tetapi ketika sampai, arwah sudah tidak bernyawa. Bagaimanapun, kami redha dengan pemergiannya,” katanya.

Menurutnya, malam sebelum kejadian, arwah keluar kira-kira jam 10.30 malam untuk minum bersama rakan-rakan, namun tidak nampak perubahan ketara pada sikapnya kerana dia seorang yang peramah dan periang.

Menurut Rokiah, anak sulong daripada enam beradik itu memang rapat dengan semua adiknya dan juga saudara mara serta penduduk di Kampung Banggol Tuan Muda, Manir.

“Semasa kejadian, arwah hendak pulang ke rumah dari bandar Kuala Terengganu dan difahamkan bertembung dengan sekumpulan kerbau yang melintas jalan di kampung ini, Kampung Banggol Tuan Muda.

“Disebabkan keadaan gelap dan arwah tidak sempat mengelak, berlaku kemalangan menyebabkan dia meninggal di situ,” katanya.

Jenazah mangsa selamat dikebumikan jam 11.00 pagi semalam di Tanah Perkuburan Islam Kampung Banggol Tuan Muda, Kuala Terengganu.

Sementara itu, rakan mangsa, Mohd Azmani Muda, 35 berkata, haiwan ternakan sering dilihat berkeliaran di laluan Jalan Manir – Batu Enam, Kuala Terengganu.

“Sepatutnya penternak tidak membiarkan haiwan ternakan mereka berkeliaran kerana membahayakan pengguna jalan raya.

“Kawasan ini juga difahamkan sering berlaku kemalangan melibatkan haiwan ternakan,” katanya.

Al-Fatihah

Sumber:
sinarharian.com.my/semasa/pembantu-jualan-astro-maut-rempuh-kerbau-1.127005
sinarharian.com.my/edisi/terengganu/pemuda-maut-motosikal-rempuh-sekumpulan-kerbau-1.127153


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my