loading...

Saturday, May 14, 2011

Kadar maut jalan raya NS menurun



SEREMBAN 13 Mei - Angka korban akibat kemalangan jalan raya sepanjang tempoh Januari hingga April lepas di seluruh negeri ini menurun berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu.

Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) negeri, Mohd. Rusdi Ismail berkata, berdasarkan statistik, perbandingan tersebut menyaksikan 36 kes kematian jalan raya bagi negeri ini menurun sepanjang tempoh tersebut.

"Bagi tahun lalu, negeri ini mencatatkan sebanyak 141 kes maut jalan raya sepanjang awal Januari hingga April, manakala dalam tempoh yang sama tahun ini kadar tersebut menurun kepada 105 kes," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.

Jelasnya, hampir 60 peratus daripada angka korban itu mewakili pembonceng dan penunggang motosikal yang terlibat dengan kemalangan jalan raya di seluruh negeri ini.

"Sementara 40 peratus daripada jumlah tersebut merupakan individu yang terkorban membabitkan kenderaan lain seperti kereta, lori, bas, van termasuk pejalan kaki,'' jelasnya lagi.

Dalam perkembangan lain, Mohd. Rusdi memberitahu, lebih 400 pelajar termasuk murid dari sekolah menengah dan rendah di seluruh negeri ini akan menyertai pertandingan lalu lintas Shell peringkat negeri pada 18 hingga 20 Mei ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my