loading...

Wednesday, May 11, 2011

Dihempap Lori Demi Anak


Al-Fatihah...

BESUT - Demi menyelamatkan dua anak daripada dihempap lori dipandunya, seorang bapa sanggup menggadaikan nyawa mengeluarkan anaknya terlebih dahulu.

Kesudahannya, dia meninggal dunia akibat dihempap lori berkenaan dalam kejadian di Kampung Batu 13, Hulu Besut malam kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 8 malam itu, mangsa, Zuraimi Jusoh, 40, mati di tempat kejadian apabila dihempap kepala lori kecil berisi muatan kayu yang terundur selepas gagal mendaki jalan berbukit berhampiran pagar bekas perkampungan Ayah Pin, di sini.

Mangsa dikatakan terlebih dahulu mengeluarkan dua anaknya dari dalam lori berkenaan ketika hendak terbalik, bagaimanapun dia sendiri gagal menyelamatkan diri.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria ketika dihubungi berkata, mangsa yang bekerja sebagai pemandu lori membawa dua anak lelakinya Muhammad Ikmal Hakim, 7, dan Muhammad Amirul Hamdi, 5, dalam perjalanan menghantar kayu ke kilang kayu di kawasan tersebut.

Menurutnya, apabila tiba di laluan agak curam, lori itu terundur ke belakang kerana gagal mendaki jalan akibat beban berat.

“Mangsa dikatakan menghentikan lori di jalan curam itu, kemudian turun dari kenderaan untuk menyendal tayar lori. Pada masa sama, lori itu terus berundur lalu terbalik,” katanya.

Kamaruddin berkata, dua anak mangsa hanya mengalami calar kecil sahaja.

Menurutnya, orang ramai membantu mengangkat lori dan mengeluarkan mangsa yang tersepit dan kemudian dihantar ke Hospital Besut untuk bedah siasat.

Mangsa meninggal dunia akibat kecederaan parah pada bahagian belakang kepala dan pinggang.



Meraung minta tolong




“Ketika lori hendak terbalik, ayah terlebih dahulu mengeluarkan adik (Muhammad Amirul Hamdi Zuraimi, 5,) sebelum menarik saya keluar namun ayah tidak sempat lari menyebabkan lori itu terus terbalik menghempap badan ayah,” kata Muhammad Ikmal Hakim, 7, mengenai saat cemas yang mengorbankan bapanya.

Lebih menyayat hati kanak-kanak Tahun Satu Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Payong, Hulu Besut itu, kejadian ngeri yang meragut nyawa ayahnya berlaku di depan mata.

Dia berkata, sambil menangis melihat keadaan bapanya yang sudah tidak bernyawa dengan kepala berlumuran darah, Muhammad Ikmal Hakim tidak berganjak dari tempat kejadian dan meraung sekuat hati meminta tolong.

Menurutnya, selepas beberapa kali menjerit, datang seorang penduduk yang tinggal berhampiran tempat kejadian diikuti orang ramai tidak lama kemudian.

“Ketika hendak naik bukit untuk hantar kayu, lori terundur dan ayah buka pintu lalu keluar dari lori untuk sendal tayar lori. Bagaimanapun lori terus berundur menyebabkan ayah segera mengeluarkan saya dan adik yang berada dalam lori ketika itu.

“Sebaik kami keluar dari lori itu, ia melanggar tiang elektrik sebelum terbalik dan bahagian kanan kepala serta pintu lori itu terus menghempap ayah. Saya lihat ayah sudah tidak bersuara lagi. Beberapa kali saya memanggil ayah, tetapi ayah sudah tidak menyahut,” cerita Muhammad Ikmal Hakim ketika ditemui di rumah datuknya di Kampung Lapan Kotak, Jertih, semalam.

Katanya, dia dan adiknya keluar dari rumah bersama bapa selepas Asar untuk mengambil kayu di kebun dekat jalan Lata Tembakah, Bukit Payong sebelum dihantar ke kilang kayu yang terletak di kawasan itu.



Berubah sikap jadi pendiam 



LAPAN KOTAK - Allahyarham Zuraimi Jusoh berubah sikap sejak beberapa hari sebelum kejadian tragis yang mengorbankan nyawanya malam kelmarin.

Isteri mangsa, Rohana Mohammad, 30, berkata, perubahan ketara pada diri suaminya ialah dia berubah menjadi pendiam sejak tiga hari sebelum kejadian.

Kata Rohana, selalunya Zuraimi bersikap peramah terutama dengan rakannya tetapi entah mengapa beberapa hari sebelum itu dia menjadi pendiam termasuk dengan saudara mara.

“Saya tidak menyangka perubahan sikap arwah petanda dia akan pergi buat selama-lamanya,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Rohana berkata, lori yang dipandu suaminya itu sudah beberapa kali terbalik sebelum ini tetapi dia tidak mengalami kecederaan.

Menurutnya, dalam kejadian sebelum ini, dia tidak membawa anak bersamanya tetapi malam kelmarin mungkin kejadian itu meragut nyawanya kerana dia terlebih dahulu menyelamatkan nyawa dua anaknya.

“Saya reda dengan pemergian suami dan saya amat terharu kerana demi anak, dia sanggup korbankan keselamatan diri sendiri,” katanya.

Zuraimi juga sangat rapat dengan Muhammad Ikmal Hakim dan sering membawanya bersama sekiranya dia bekerja di kawasan berdekatan rumah.

Sementara itu, jenazah Zuraimi selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Batu Tumbuh kira-kira jam 11 pagi semalam.

Arwah Zuraimi meninggalkan seorang balu dan lima anak berusia dua hingga 11 tahun.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my