loading...

Thursday, June 30, 2011

Bas Terbabas di Genting Highlands


BENTONG – Kegembiraan 12 penumpang menaiki sebuah bas persiaran turun dari pusat peranginan dekat sini bertukar menjadi detik cemas apabila bas dinaiki terlibat dalam kemalangan.

Timbalan Ketua Polis Daerah Bentong, Deputi Superintenden Mohamad Mansor Mohamad Noor berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 4.15 petang kelmarin di Kilometer 4.8 Jalan Genting Highlands laluan menghala ke Kuala Lumpur .

Menurutnya, setibanya di tempat kejadian, pemandu dipercayai gagal mengawal kenderaan lalu terlanggar pengadang jalan sebelah kanan dan kemudiannya terbabas ke kiri jalan kemudian tersadai.

“Akibat kemalangan itu, bas yang dalam perjalanan dari Genting Highlands ke Ipoh itu mengalami kerosakan teruk di bahagian sebelah hadapan sebelah kanan.

“Pemandu dan penumpang bas terbabit bernasib baik kerana tidak mengalami sebarang kecederaan akibat kemalangan yang berlaku,” katanya ketika ditemui Sinar Harian, semalam.

Mohamad Mansor berkata, kemalangan yang berlaku menyebabkan laluan turun mengalami sedikit gangguan lalu lintas untuk sementara waktu selepas hanya satu laluan sahaja boleh dilalui akibat kedudukan bas yang tersadai di kiri jalan.

Menurutnya, keadaan trafik itu kemudiannya berada dalam keadaan terkawal selepas bas terbabit dialihkan.

“Susulan kejadian ini, saya ingin mengingatkan semua pemandu pengangkutan awam seperti bas sentiasa memastikan kenderaan berada dalam keadaan baik sebelum memulakan perjalanan bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini.

“Tambahan pula, kenderaan seperti ini membawa ramai penumpang berbanding kenderaan biasa dan sekiranya berlaku kemalangan sudah pasti ia melibatkan mangsa yang ramai,” katanya.

Sumber: SH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my