loading...

Thursday, November 29, 2012

Treler kari rentung


29 November 2012
IPOH - Pemandu dan kelindan treler yang membawa muatan serbuk kari bernasib baik apabila mereka berjaya menyelamatkan diri apabila kenderaan yang mereka naiki meletup dan terbakar dalam kejadian yang berlaku di Kilometer 386.9 Lebuh Raya Utara Selatan (Plus) (arah utara) malam kelmarin.

Kelindan treler berkenaan, S Rammurthy, 29, berkata dalam kejadian yang berlaku jam 10.50 malam itu, dia dan pemandu dikenali P Mohandass, 22, terpaksa memberhentikan kenderaan selepas dikejutkan dengan dentuman kuat dari arah belakang treler.

Katanya, apabila memberhentikan treler tersebut mereka mendapati bahagian tayar belakang sedang terbakar dan merebak ke muatan.

“Beberapa pengguna lebuh raya serta pemandu lori turut memberhentikan kenderaan mereka untuk membantu kami memadamkan kebakaran.

“Selepas usaha untuk memadam kebakaran menemui jalan buntu, kami segera menghubungi bomba dan penyelamat untuk mendapatkan bantuan,” katanya.

Rammurthy berkata, dia bersama Mohandass memulakan perjalanan kira-kira 9.00 malam dari Selayang, Selangor menuju ke Ipoh untuk menghantar muatan serbuk kari.

Sementara itu, jurucakap bomba dan penyelamat Tanjung Malim ketika dihubungi, berkata pihaknya menerima panggilan 11.15 malam kelmarin sebelum tiba 20 minit kemudian di lokasi kejadian bersama sebuah jentera termasuk lima anggota dari balai bomba dan penyelamat Slim River.

Beliau berkata, sebaik tiba, kepala treler berkenaan sudah dipisahkan dari muatan manakala, pemandu dan kelindan treler berkenaan berjaya menyelamatkan diri dan tidak mengalami sebarang kecederaan.

“Kami mengakui sukar memadam kebakaran akibat asap tebal selain serbuk kari yang memasuki mata dan hidup anggota yang bertugas,” katanya.

Tambahnya, api berjaya dikawal sepenuhnya lebih kurang jam 6.30 pagi semalam selepas lapan jam anggota bomba dan penyelamat berusaha memadam kebakaran.

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/perak/treler-muatan-kari-meletup-1.108058


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my