loading...

Wednesday, January 8, 2014

Bayi tercampak atas jalan


9 Januari 2014
Kuala Berang: “Menggeletar saya apabila pertama kali melihat kemalangan di depan mata, namun saya memberanikan diri mengangkat seorang kanak-kanak lelaki yang tertiarap atas jalan selepas tercampak keluar dari kereta bagi mengelak digilis kenderaan lain,” kata Sabariah Mansor, 49, dari bandar ini.


Sabariah yang juga saksi kemalangan yang berlaku di Kilometer 9 Jalan Ajil-Kuala Berang, berhampiran lampu isyarat di bandar Kuala Berang, di sini, semalam berkata, insiden itu membabitkan tiga PERODUA Myvi, sebuah PROTON Wira dan sebuah motosikal Honda EX5.


Dalam kejadian jam 7.20 pagi, kanak-kanak dikenali sebagai Rizki Hazid, 16 bulan yang menaiki PROTON Wira dipandu ibunya, Siti Sarah Ali, 29, dari arah Ajil ke Kuala Berang terselamat, manakala ibunya patah tangan kiri.

Sabariah ketika itu sedang mengemas barang di kedai makannya terus berpaling sebelum terdengar bunyi dentuman dan sekelip mata beberapa kereta terbabas serta ada juga yang terbalik.


“Kejadian berlaku begitu pantas menyebabkan saya terkejut dan ketakutan. Sebaik melihat seorang kanak-kanak berada atas jalan saya kuatkan semangat mengangkatnya kerana bimbang digilis kenderaan lain kerana ketika itu lalu lintas agak sibuk.


“Kanak-kanak berkenaan tertiarap di atas timbunan kaca, tetapi tidak menangis walaupun ada darah di bahagian bawah dagunya. Beberapa pengguna jalan raya lain turut membantu ibu kanak-kanak itu keluar dari kenderaan dan dipercayai tangan kiri ibunya turut tersepit.

“Kanak-kanak itu dan ibunya dihantar ke Hospital Hulu Terengganu (HHT),” katanya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Hulu Terengganu Deputi Superintendan Mohd Ismail Muslim berkata, kemalangan membabitkan tiga kereta daripada arah Ajil-Kuala Berang serta masing-masing sebuah kereta dan motosikal yang menghala ke arah Ajil.

Menurutnya, sebelum kemalangan PERODUA Myvi berwarna kelabu dipandu Rohaya Wahab, 39, dari Kampung Tok Gebok berada di lorong kanan dan berhenti di lampu isyarat merah sebelum membelok ke kanan menuju ke Jalan Pusara.


“Sebelum datang dua kenderaan lain di belakang iaitu PROTON Wira dipandu Siti Sarah serta diikuti PERODUA Myvi berwarna putih dipandu Rasniza Zakaria, 32, seorang guru di sebuah sekolah rendah.


“Kemalangan dipercayai berlaku apabila pemandu PERODUA Myvi putih dan PROTON Wira dikatakan secara serentak ingin menukar lorong ke sebelah kiri kerana ingin menuju ke arah Bandar Kuala Berang dan kedua-dua kenderaan ini bergesel menyebabkan pelanggaran.


“Akibatnya, PRODUA Myvi putih merempuh PERODUA Myvi kelabu dipandu Rohaya menyebabkan kenderaan warna kelabu naik ke atas pembahagi jalan, manakala PROTON Wira terbabas ke kiri jalan dan hampir merempuh tiang lampu isyarat.


“Pemandu PERODUA Myvi putih dipercayai tertekan pedal minyak menyebabkan kenderaan itu terbabas ke seberang jalan dan merempuh motosikal,” katanya.

Sumber:
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Mengigillihatbudaktercampak/Article/index_html
http://www.sinarharian.com.my/bayi-tercampak-atas-jalan-1.238605



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my