loading...

Thursday, December 19, 2013

Pasangan pesara guru maut



Inalillahi wainailaihi rojiun

19 Disember 2013
Baling: “Arwah tidak menunjukkan perubahan sikap ketika kami berbual pada majlis Makan Malam Jasamu Dikenang di Kompleks Rakan Muda malam tadi (kelmarin), sebaliknya dia begitu seronok bercerita mengenai kerja kebajikan dan sukarelawan yang dilakukannya.”

Begitu kata Fadzil Husain, 55, rakan Allahyarham Mohd Yusof Md Lazim, 61, yang maut bersama isterinya Hamidah Dolah, 58, apabila motosikal dinaiki mereka bertembung dengan sebuah PERODUA Alza di Jalan Kuala Ketil-Labu Besar berdekatan Kampung Kuala Bakong, Kuala Ketil, di sini, semalam.

Kejadian berlaku jam 1.30 tengah hari ketika Mohd Yusof dan isterinya dipercayai dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Taman Batu Pekaka, Kuala Ketil dari kebun mereka di Kampung Kejai.

Fadzil berkata, ketika menjamu selera pada majlis berkenaan, arwah yang juga bapa kepada lima anak kelihatan begitu mesra dan banyak bercerita mengenai kerja sukarela selepas bersara sebagai guru.

“Arwah mengakui suka melakukan kerja kebajikan dan sukarela selepas pencen kerana boleh dicontohi generasi muda.

“Dia nampak ceria seperti biasa dan ingin melakukan banyak aktiviti kebajikan lain di kawasan perumahannya, selain turut memegang tanggungjawab sebagai Pengerusi Skim Rondaan Sukarela di taman itu,” katanya ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Baling, di sini.

Menurutnya, dia terkejut apabila dimaklumkan arwah meninggal dunia selepas terbabit nahas jalan raya sedangkan masih segar di ingatan mereka bersama-sama menikmati jamuan dan berbual panjang pada malam kelmarin.

“Saya tidak menyangka perbualan panjang semalam (kelmarin) menjadi detik terakhir sebelum arwah pergi buat selama-lamanya.

Arwah seorang yang periang dan kelakar, malah suka membantu dalam kerja kebajikan,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Baling Deputi Superintendan Wari Kiew berkata, kejadian berlaku ketika pasangan suami isteri yang juga pesara guru terbabit dipercayai dalam perjalanan pulang ke rumah mereka selepas berkebun.

Menurutnya, mangsa menaiki motosikal dari Malau ke Kuala Ketil, sebelum bertembung dengan PERODUA Alza dari Sungai Petani ke Kuala Ketil menyebabkan Mohd Yusof terseret sejauh 15 meter, manakala isterinya tercampak sejauh enam meter.

Katanya, akibat itu kedua-dua mangsa meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di anggota badan dan kepala, manakala pemandu kereta serta dua penumpangnya selamat.

“Siasatan masih dijalankan mengikut Seksyen 41(1), Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 kerana memandu dengan melulu sehingga menyebabkan kematian,” katanya.

Sumber:
http://www.hmetro.com.my/articles/Jasahinggahujungnyawa/MA/Article



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my