loading...

Thursday, December 19, 2013

Maut rempuh 3 kereta



Inalillahi wainailaihi rojiun

20 Disember 2013
GERIK – Seorang lelaki maut apabila kereta yang dipandunya hilang kawalan lalu merempuh tiga kereta yang berada di laluan bertentangan di Kilometer 29, Jalan Raya Timur Barat, Gerik – Jeli di sini, kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 3.20 petang, mangsa, Mohd Syahmi Abdul Murad, 27, yang menaiki kereta Perodua Kelisa dipercayai dipandu laju ketika menuruni selekoh berbukit dalam perjalanan menuju ke Jeli.

Pertembungan itu menyebabkan tiga mangsa dari kenderaan lain mengalami cedera ringan.

Ketua Polis Daerah Gerik, Superintendan Abdul Manab Baharom berkata, kemalangan membabitkan empat kenderaan itu menyebabkan seorang lelaki maut selepas mengalami pendarahan serius di kepala.

Menurutnya, tiga lagi pemandu dan penumpang dari kenderaan berasingan mengalami kecederaan ringan dan telah mendapatkan rawatan di Hospital Gerik pada hari kejadian.

“Siasatan awal mendapati mangsa berasal dari Jerteh, Terengganu memandu seorang diri dari Gerik menuju ke Jeli, Kelantan dipercayai dipandu secara laju ketika menuruni selekoh berbukit.

“Pada masa sama, sebuah Proton Inspira yang sedang memotong Proton Gen 2 tidak sempat mengelak lalu bertembung dengan kereta mangsa manakala Proton Saga yang berada di belakang tidak sempat menekan brek turut terbabit dalam kemalangan itu,” katanya.

Abdul Manab berkata, anggota Bomba dan Penyelamat dipanggil untuk mengeluarkan mangsa sebelum dibawa ke Hospital Gerik untuk bedah siasat.

“Pemandu dan penumpang duduk hadapan kereta Proton Inspira mengalami kecederaan di muka manakala, penumpang kereta Proton Gen 2 turut mendapat rawatan di hospital sama sebelum dibenarkan pulang.

Kemalangan itu menyebabkan tiga daripada kenderaan mengalami remuk di bahagian hadapan. Ketika kejadian, cuaca terang manakala bentuk jalan selekoh menurun bukit mempunyai dua lorong mendaki ke Gerik serta satu lorong menurun menghala ke Jeli,” katanya.

Abdul Manab berkata, punca sebenar kemalangan masih disiasat  mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Sumber:
http://www.sinarharian.com.my/edisi/perak/lelaki-maut-terlibat-nahas-empat-kereta-1.232400



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my