loading...

Saturday, November 23, 2013

Pemandu lori kontena nyaris rentung


24 November 2013
Shah Alam: Kepantasan seorang pemandu lori kontena mengesan bau asap di bahagian enjin sebelum berhenti di tepi jalan berjaya menyelamatkan dirinya apabila kenderaan itu terbakar di kilometer (KM) 7.2 Lebuhraya NKVE menghala ke Setia Alam, semalam.

Dalam kejadian jam 11.30 pagi, Mohd Sam Iskandar Abdul Jalil, 34, dalam perjalanan ke Pelabuhan Klang dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) untuk menghantar muatan milik Pos Malaysia.

Menurutnya, selepas memandu selama 20 minit, enjin lori kontena yang dipandu mula mengeluarkan bau hangit yang kuat sebelum pemandu membuat keputusan memberhentikan lorinya di lorong kecemasan lebuh raya.

“Saya tidak menyangka bahagian depan lori akan terbakar dan memang bernasib baik kerana selepas beberapa minit keluar dari lori tadi (semalam), bahagian enjin mula terbakar, sekali gus memusnahkan bahagian tempat duduk pemandu.
“Saya segera menghubungi bomba dan Plus Malaysia Bhd (PLUS) untuk memaklumkan kejadian itu,” katanya.

Sam yang bekerja sebagai pemandu lori sejak enam tahun lalu itu berkata, dia bersyukur dapat mengesan kerosakan di enjin itu dengan pantas dan tidak cedera.

“Kalau saya tidak ambil peduli mengenai bau asap dan meneruskan perjalanan, mungkin saya turut terbakar dalam lori,” katanya.

Kejadian itu turut mengakibatkan kesesakan lalu lintas di lebuh raya berkenaan sejauh kira-kira dua kilometer.

Sumber:
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Pemandulorikontenanyarisrentung/MA/Article/index_html



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my