loading...

Sunday, June 2, 2013

3 termasuk polis sukarelawan maut


2 Jun 2013
Kulaijaya: Tiga lelaki termasuk seorang sukarelawan polis dan suspek kes curi, maut selepas kenderaan pacuan empat roda dinaiki bertembung dengan bas serta PROTON Iswara di Kilometer 24, Jalan Johor Bahru-Ayer Hitam dekat sini, kelmarin.



Kemalangan kira-kira jam 7.40 malam itu turut menyebabkan seorang warga Indonesia bertaraf penduduk tetap (PR) meninggal dunia, manakala lapan lagi cedera.

Sukarelawan polis, Mohd Amir Fairuz Mohd Sobri, 21; suspek berusia 38 tahun dan pemandu PROTON Iswara yang juga warga Indonesia bertaraf PR, Rosdi Tukio, 48, meninggal dunia di tempat kejadian.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kulaijaya, Deputi Superintendan Mohad Idris Samsuri, berkata Land Rover dinaiki empat anggota polis yang membawa empat suspek dikatakan gagal dikawal sebelum memasuki laluan bertentangan dan bertembung dua kenderaan lain.

“Sebaik dirempuh sebuah kenderaan pacuan empat roda milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) dari arah bertentangan, kereta dipandu rakan hilang kawalan menyebabkan keadaan cemas,” kata Safwan Misran, 30, seorang daripada mangsa kemalangan maut di Kilometer 24, Jalan Johor Bahru-Ayer Hitam

Kemalangan jam 7.40 malam itu membabitkan tiga kenderaan termasuk sebuah pacuan empat roda polis, Proton Iswara dan bas awam.

Tiga mangsa yang meninggal dunia di tempat kejadian ialah anggota polis sukarelawan Mohd Amir Fairuz Mohd Sobri, 21, seorang suspek berusia 38 tahun dan warga Indonesia bertaraf penduduk tetap, Rosdi Tukio, 48, manakala lapan individu lain hanya cedera ringan.

Kejadian dipercayai berlaku apabila pacuan empat roda yang membawa empat anggota polis dan empat suspek hilang kawalan sebelum memasuki laluan bertentangan dan bertembung sebuah bas serta kereta Proton Iswara.

Safwan berkata, dia yang menaiki Proton Iswara bersama dua rakan dalam perjalanan pulang dari tempat kerja di Taman Universiti, di sini, ke rumah mereka di Kulaijaya.



Bawa empat suspek 

Siasatan awal mendapati kenderaan pacuan empat roda itu dalam perjalanan ke Balai Polis Senai dengan membawa empat suspek yang baru ditahan berikutan kes kecurian di sebuah pasar raya, katanya pada sidang media di sini, semalam.

Mohad Idris berkata, pelanggaran menyebabkan tiga mangsa maut di tempat kejadian manakala enam penumpang dan pemandu Land Rover serta dua penumpang kereta berkenaan cedera.
Katanya, mayat mangsa dihantar ke Unit Forensik Hospital Kulai untuk bedah siasat, manakala mereka yang cedera dihantar ke hospital sama untuk rawatan lanjut.

Pemandu bas dan 25 penumpang tidak mengalami kecederaan, katanya sambil menambah kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Sumber:
http://www.hmetro.com.my/articles/Nahasbawa4suspek//Article
http://www.kosmo.com.my/
http://www.thesundaily.my/news/727930
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Tigamautkenderaanbertembung/Article



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my