loading...

Wednesday, March 14, 2012

Melayang Keudara


Inalillahi wainailaihi rojiun

ALOR GAJAH - “Saya dan rakan sedang berbual, tiba-tiba terdengar dentuman kuat dan saya nampak objek melayang serta motosikal terbakar serta-merta.” Itu pengakuan saksi kejadian kemalangan maut, yang juga rakan mangsa, Laila Khamis, 58.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam itu, seorang pembantu farmasi Klinik Kesihatan Masjid Tanah maut selepas motosikal yang ditungganginya merempuh sebuah kereta Perodua Viva yang membelok masuk di persimpangan berhampiran sebuah stesen minyak di pekan Masjid Tanah, di sini, malam kelmarin.

Mangsa, Mohd Firdaus Yahya, 32, dari arah Paya Rumput menuju ke arah pekan Masjid Tanah merempuh kereta dinaiki dua beranak dari pekan Masjid Tanah yang tiba-tiba membelok ke kanan, ke arah Kampung Lekok.

Laila berkata, ketika kejadian, dia berada di pekara­ngan Klinik Kesihatan Masjid Tanah.

“Saya sedang berbual dengan rakan, tetapi tiba-tiba dikejutkan dengan bunyi den­tuman yang amat kuat. Saya cuma nampak mangsa melambung sebelum terjatuh di atas jalan raya dan segera berlari untuk membantu mangsa tetapi saya seperti hilang arah apabila mengetahui mangsa adalah rakan sekerja saya,” katanya.

Menurutnya, mangsa dibawa ke klinik untuk rawatan kecemasan.

“Seorang anggota bomba yang kebetulan melalui jalan terbabit membantu memadamkan api yang semakin marak membakar motosikal mangsa selepas tercampak kira-kira 10 meter akibat rempuhan berkenaan. Mangsa yang parah gagal diselamatkan dan disahkan meninggal dunia beberapa minit kemudian,” katanya.

Laila berkata, arwah rajin bekerja dan amat mengejutkan apabila semua gambar arwah yang terdapat di papan carta organisasi sudah dicabut sendiri, malah cuti tahunannya yang berbaki 30 hari lagi juga sudah dipadamkan tanpa disedari mereka.

Sementara itu, pemandu kereta terbabit berusia 25 tahun berkata, ketika kejadian, dia dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Kampung Lekok selepas mengambil ibunya berusia 56 tahun, dari tempat kerja di Pengkalan Balak.

Menurutnya, dia tidak menyedari kemunculan motosikal yang ditunggang mangsa.

“Sebaik melepasi lampu isyarat dan hendak membelok ke kanan, menuju ke Kampung Lekok, saya hanya menyedari terdapat sebuah kereta yang membelok masuk ke arah Kampung Lekok dari arah Paya Rumput namun tidak pula menyedari sebuah motosikal menuju terus ke arah pekan.

“Apabila saya membelok ke kanan, berlaku dentuman kuat apabila motosikal yang ditunggang mangsa merempuh pintu sebelah penumpang,” katanya.

Ibu mangsa, Normala Sham Ramli, 56, berkata, arwah tidak menampakkan perubahan sikap ketika kali terakhir berjumpanya.

“Ketika itu dia sibuk menyediakan barangan untuk berniaga burger, di rumah neneknya di Kampung Lubok Redan, Masjid Tanah, petang sebelum kejadian,” katanya.

Allahyarham Mohd Fir­daus adalah anak pertama daripada empat beradik dan meninggalkan seorang isteri, Norain Hashim, 29, yang kini menjalani kursus di Maktab Perguruan Tun Hussin Onn, Batu Pahat.
Jenazah dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Lubok Redan.

Al-Fatihah

Sumber:
sinarharian.com.my/mobile/edisi/melaka-ns/melambung-depan-klinik-1.32068

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my