loading...

Monday, January 23, 2012

Pandulah Cara Berhemah

PULAU PINANG 23 Jan. - Sikap pengguna jalan raya ke arah pemanduan yang berhemah dikatakan dapat mengurangkan kadar kemalangan sepanjang Ops Sikap ke-25 sempena sambutan Tahun Baru Cina yang berakhir 30 Januari ini.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob berkata, perubahan sikap pengguna jalan raya bukan sahaja boleh mengurangkan kemalangan malah mengurangkan kesesakan lalu lintas.

"Penurunan kadar kemalangan yang lebih tinggi boleh dicapai sekiranya pengguna jalan raya mematuhi had laju yang ditetapkan dan menjadi pengguna yang bijak bagi mengelak kemalangan," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas membuat tinjuan di kawasan Ops Sikap di Lebuhraya Tun Dr. Lim Chong Eu.

Menurut Ayub, sebanyak 844 kes kemalangan termasuk tiga kemalangan maut yang mengakibatkan kematian seorang penunggang basikal, seorang penunggang motosikal dan seorang pemandu kereta dicatatkan di negeri ini.

Katanya, 8,328 saman telah dikeluarkan kerana pelbagai kesalahan sepanjang Ops Sikap ini.

"Bagi Ops Sikap kali ini kami akan bertindak tegas dan tidak akan berkompromi dengan pengguna jalan raya yang tidak mematuhi undang-undang dan dijangkakan jumlah saman akan bertambah sehingga Ops Sikap ditamatkan.

"Kita juga telah menggerakkan anggota bagi mengawal trafik dan ketenteraman awam agar semua lapisan masyarakat dapat meraikan Tahun Baru Cina dengan aman dan selesa," katanya.

Sumber:
utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0124&pub=Utusan_Malaysia&sec=Utara&pg=wu_04.htm

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my