loading...

Saturday, October 22, 2011

JPJ Nyaris Maut Dirempuh Bas



BUKIT KELUANG – Seorang pegawai penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Kuala Terengganu nyaris maut dirempuh sebuah bas ekspres pada satu sekatan jalan raya berdekatan Kampung Phacakan, dekat Kuala Besut, malam Selasa lalu.

Pengarah JPJ Terengganu, Abdul Rahman Emang Ayie berkata, dalam kejadian jam 10.20 malam itu, anggotanya, Syed Shyrul Qawiem Haedar Syed Roslan bersama 30 anggota penguat kuasa lain sedang menjalankan operasi memeriksa motosikal di situ.

Menurutnya, ketika Syed Shyrul Qawiem Haedar berada di tengah jalan mengawal lalu lintas tiba-tiba datang sebuah bas ekpress dari arah Tok Bali, Semerak, Kelantan menuju Kuala Besut.

“Anggota saya memberi isyarat supaya pemandu bas itu memperlahankan kenderaannya tetapi pemandu bas itu memecut basnya tanpa menghiraukan amaran berhenti dan papan tanda amaran JPJ di situ,” katanya.

Beliau berkata demi-kian selepas menyampaikan sijil Kursus Pemantapan kepada 56 anggota Penguat Kuasa JPJ di Demong Beach Resort, kelmarin.

Abdul Rahman berkata, bagaimanapun Syed Shy-rul Qawiem Haedar sempat melompat ke tepi jalan manakala bas tersebut terus memecut laju meninggalkan tempat kejadian.

Beliau yang turut berada di situ kejadian berkata, bas tersebut bergerak dianggarkan dengan kelajuan antara 80 hingga 100 kilometer sejam.

“Susulan itu anggotanya bertindak mengejar bas ekspres berkenaan kira-kira lima minit kemudian namun gagal dikesan kerana bas berkenaan dipandu laju dan JPJ percaya pemandu cuba mengelak pemeriksaan JPJ kerana dipercayai melakukan kesalahan tertentu,” katanya.

Abdul Rahman berkata, kejadian itu adalah pengalaman pertama dilalui anggotanya membabitkan bas merempuh sekatan.

Sementara itu, Syed Shyrul Qawiem Haedar, 25, yang ditemui berkata, beliau tidak menyangka pemandu bas itu akan memecut laju ke arahnya yang berdiri di tengah jalan ketika itu seolah-olah bertekad ingin merempuhnya demi mengelak pemeriksaan.

“Mujurlah rakan setugas ditepi jalan menjerit memberitahu mengenai bas itu yang meluru ke arah saya jika tidak sudah tentu saya dilanggar,” katanya.

Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my