loading...

Thursday, June 9, 2011

Pemandu Treler Siling Dapur Maut

Al- Fatihah,
JELI- Seorang pemandu treler maut manakala kelindannya parah apabila treler yang dinaiki mereka terbabas dan terbalik di Kilometer 118 Jalan Kota Bharu- Machang- Gerik Lebuh raya Timur Barat, jam 5 pagi semalam.

Zainon Samsu, 57, berasal dari Alor Setar, Kedah maut di tempat kejadian manakala kelindannya Shamirunnizal Md Naayan, 31, dari Kangar, Perlis dihantar ke Hospital Jeli untuk menerima rawatan lanjut.

Treler dengan muatan siling dapur yang dinaiki mereka itu dalam perjalanan dari Kota Bharu.

Ketua Polis Daerah Jeli, Deputi Superintendan Sheik Azhar Sheik Omar berkata, setelah treler terbalik, kedua-dua mangsa tersepit di tempat duduk sebelum berjaya diselamatkan anggota bomba.

“Mangsa yang meninggal dunia dihantar ke Hospital Jeli bagi siasatan lanjut manakala kelindannya juga dirawat di hospital yang sama dan kes masih disiasat di bawah seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, pemandu kenderaan berat perlu berhati-hati ketika melalui jalan berkenaan yang berbukit serta mempunyai selingkuh tajam bagi mengelakkan kemalangan.

Sementara itu dalam operasi menyelamat mangsa tersepit, Ketua Balai Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Jeli, Che Engku Chik berkata, pihaknya mengambil masa 20 minit untuk mengeluarkan kedua-dua mangsa tersebut.

“Pihak bomba sampai di tempat kejadian kira-kira 5.30 pagi namun keadaan treler yang terbalik dan separuh badannya masuk ke dalam longkang, menyukarkan kami melakukan operasi menyelamat dan mengeluarkan mangsa dari treler itu.

“Pihak kami menggunakan sokongan kren untuk mengangkat badan treler bagi memudahkan kerja memotong bumbung treler tempat mangsa tersepit,” katanya.

Menurutnya, dengan tiga jentera bomba termasuk Hilux bersama sembilan anggota bomba dan enam bomba sukarela melancarkan lagi operasi menyelamat mangsa tersepit.

“Nasib baik kelindan yang tersepit kaki pada pintu treler sedar diri dan mampu bernafas. Ketika dikeluarkan, dia mengalami kecederaan parah dari paras pinggang ke bawah dan ketika kejadian, dia dipercayai sedang tidur,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my