loading...

Friday, February 28, 2014

Tragedi sambutan hari jadi


28 Februari 2014
KAMPAR – Kegembiraan empat sahabat meraikan hari jadi seorang rakan mereka di Ipoh, berakhir dengan tragedi apabila mereka maut selepas bertembung dengan sebuah lori muatan bitumen di Kilometer 26, Jalan Ipoh – Kuala Lumpur, kira-kira 500 meter dari simpang Gua Tempurung di sini, awal pagi semalam.







Dalam nahas kira-kira jam 5 pagi itu, pemandu, Thomas Loh H’ng Tet, Koh Suet Mun, Ling Yok See dan Wong Pei Pei maut di tempat kejadian.

Kesemua mangsa berusia 20 tahun, merupakan pelajar tahun akhir Diploma Pengurusan Perniagaan di Kolej Tunku Abdul Rahman (KTAR) dan dijangka menerima diploma April ini.
Ketika kejadian, keempat-empat mangsa dalam perjalanan pulang ke rumah sewa mereka di Kampar bersama lapan rakan yang menaiki dua kereta.

Ketua Polis Daerah Kampar, Superintendan Ng Kong Soon berkata, kereta Perodua Viva dinaiki mangsa dipercayai gagal memotong sebuah kenderaan di depan lalu bertembung dengan lori terbabit sebelum berpusing dan terbalik.

Katannya, lori berkenaan dalam perjalanan menghantar muatan bitumen ke Taiping.

“Akibat rempuhan kuat, kesemua mangsa tersepit di tempat duduk masing-masing. Bonet kereta terperosok di bucu belakang lori ditutupi dengan bitumen panas selepas rempuhan itu.
"Anggota Bomba mengambil masa hampir dua jam  mengeluarkan mangsa yang tersepit,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.

Kong Soon berkata, kesemua mangsa yang maut akibat cedera parah di kepala dan anggota badan dibawa ke Hospital Kampar sebelum dituntut keluarga masing-masing.

Mangsa, Suet Mun berasal dari Bukit Merah, Lahat; Yok See (Desa Manjung Raya, Lumut) dan Pei Pei (Kinta Valley, Batu Gajah) manakala, Thomas gagal ditemui butir-butir pengenalan diri.


Pemandu lori ditahan

Pada masa sama, Kong Soon berkata, pemandu lori berusia 42 tahun tidak cedera dan akan disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Bagaimanapun, katanya, lelaki itu akan diserahkan ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gerik selepas dia dikehendaki kerana pelbagai kesalahan lalu lintas.

“Hasil siasatan dan pemeriksaan mendapati, lelaki berkenaan mempunyai 28 rekod kesalahan lalu lintas dan mempunyai satu waran belum disempurnakan selepas didapati memandu tanpa cukai jalan beberapa tahun lalu.
“Hasil ujian mendapati, pemandu terbabit tidak mabuk ketika kemalangan itu. Lepas habis siasatan dalam kes ini, dia akan diserahkan ke IPD Gerik bagi kesalahan lain,” katanya.


Bapa hanya mampu lihat

Bapa seorang daripada mangsa yang enggan dikenali hanya mampu melihat anak perempuannya itu tersepit di bahagian tempat duduk belakang sebelum dikeluarkan anggota bomba.

Dia yang berusia 50-an dikejutkan dengan panggilan seorang rakan anaknya yang memberitahu anak ketiganya itu terlibat dalam kemalangan tanpa diberitahu keadaan sebenar anaknya.

“Saya tidak boleh buat apa-apa. Mereka tidak meraung mahupun menangis ketika itu. Saya terkejut melihat anak kaku di tempat duduk belakang dengan keadaannya berlumuran darah dan saya gagal mengeluarkan anak kesayangan saya sebelum bomba tiba.

“Saya bingung kenapa anak saya pergi ke Ipoh tanpa memberitahu sebab-sebabnya dan pulang seawal pagi ini sedangkan dia boleh tidur di rumah kami di Lahat,” katanya ketika ditemui di pekarangan Rumah Mayat Hospital Kampar.

Sumber:
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Dapatpetandaperkaraburuktimpaanak/Article
http://www.nst.com.my/latest/14-including-4-university-students-dead-in-4-early-morning-accidents-1.494191
http://www.sinarharian.com.my/semasa/bapa-tergamam-lihat-anak-tersepit-1.255395
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Kakudalamkeretaberkecai/MA/Article/index_html




2 comments:

  1. Kita merancang, Allah yg menentukn. Tiada siapa mampu menentukan nasib kita di hari esk. Ketika didalam musibah dan kesusahan,tentu kita menghargai pihak kedua meringankan beban untuk meneruskan kehidupan. Dengan perlindungan Takaful PruBSN, sbagai pihak kedua membantu dikala kesusahan,segala bil hospital kami bayarkan,hadiah berbentuk pampasan diberikan untuk meneruskan kehidupan.Dapatkan khidmat runding kepakaran kami dalam takaful secara PERCUMA.

    Abdul Rahman
    013-3743843

    ReplyDelete
  2. ajal di tangan tuhan
    segala ye dah tercatit

    fattil pengurus tuntutan kemalangan.
    apabila cedera retak/patah atau cacat kekal.dan melibatkan kenderaan lain.anda layak untuk buat claim.
    sms saya 24 jam.
    untuk saya terangkan.
    tiada bayaran dikenakan.semua nye insuran kenderaan pihak ketiga/lain yg bertangungjawab ke atas kecederaan anda.
    fatt lawyer.0193003434

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my