loading...

Thursday, July 4, 2013

Enam maut kereta bertembung


Inalillahi wainailaihi rojiun

4 Julai 2013
Mukah: “Saya tidak dapat berbuat apa-apa apabila kereta itu tiba-tiba melintang di depan saya,” kata Ali Mamat, 59, pemandu Toyota Hilux yang terbabit dalam kemalangan mengorbankan enam orang termasuk lima sekeluarga di Kilometer 113 Jalan Sibu-Bintulu di sini, semalam.


Enam termasuk seorang kanak-kanak serta bayi maut selepas terlibat dalam kemalangan membabitkan kereta Proton Saga dan sebuah trak pikap Toyota Hilux di Kilometer 117, Jalan Sibu-Bintulu dekat sini.



Dalam nahas ngeri yang berlaku kira-kira pukul 8 pagi ini, lima daripada mangsa yang maut ialah pemandu kereta Proton Saga berkenaan serta ahli keluarganya.



Mereka ialah Mohd. Sirhan Suib, 35, isterinya, Dayang Norhayati Tusin, 30, dan anak mereka, Mohd. Danish Nubhan, 9 bulan.

Turut maut, adik kepada Dayang Norhayati, Dayang Norhafizah, 23, serta anak perempuannya, Siti Norasidah Mohd. Azri, berusia dua tahun.

Seorang lagi mangsa yang meninggal dunia ialah penumpang Toyota Hilux, Napsiah Hasan, 61, manakala suaminya yang juga pemandu trak pikap tersebut, Ali Kamat, 60-an hanya mengalami kecederaan ringan.

Kesemua mangsa maut di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala dan anggota badan. Pihak bomba mengambil masa kira-kira sejam untuk mengeluarkan mayat mereka daripada kenderaan.

Difahamkan, Mohd. Sirhan dan keluarganya dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Limbang manakala Napsiah dan suaminya menuju ke Miri.

Ketua Polis Daerah, Deputi Supritendan Omar Bakhtiar Yaacob berkata, kemalangan dipercayai berlaku apabila Proton Saga yang dipandu Mohd. Sirhan gagal dikawal lalu masuk ke laluan bertentangan sebelum bertembung dengan Toyota Hilux.

"Akibat pertembungan itu, Siti Norasidah yang duduk di kerusi penumpang belakang tercampak keluar dari kereta kira-kira 2 meter manakala ibunya tersangkut di cermin belakang kereta.

"Sementara itu, Mohd. Danish Nubhan pula mati dalam pelukan ibunya selepas mereka berdua tersepit di tempat duduk hadapan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia hari ini.

Omar Bakhtiar dalam pada itu berkata, kesemua mayat mangsa dihantar ke Hospital Mukah untuk bedah siasat manakala punca sebenar kejadian masih dalam siasatan.


Sumber:
hmetro.com.my/articles/2013070403171620130704031716//Article
utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130704/je_02/Enam-maut-kenderaan-bertembung
kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0704&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_05.htm



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my