loading...

Monday, May 20, 2013

Maut rempuh pengadang jalan




20 Mei 2013
LUNAS - Seorang remaja lelaki berusia 19 tahun maut apabila motosikal jenis Honda Wave yang ditunggangnya hilang kawalan dan terbabas di Kilometer 20.6 Lebuhraya Butterworth Kulim Ekspress (BKE) kira-kira jam 2 pagi semalam.

Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, menurut saksi kejadian, mangsa bersama beberapa rakan lain datang dari arah Kubang Semang menuju ke Padang Serai dan menunggang motosikal dalam keadaan laju.

“Remaja itu menunggang motosikalnya di lorong kereta dipercayai terbabas dan terseret hampir 50 meter sebelum merempuh pengadang jalan dan terhumban ke dalam longkang di tepi lebuh raya.

"Dia kemudiannya dibantu beberapa rakan lain sebelum diangkat di tepi jalan," katanya.

Ghuzlan berkata, mayat mangsa dibawa ke Hospital Kulim untuk bedah siasat dan kes disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan  1987 kerana memandu secara bahaya mengakibatkan kematian.

Beliau berkata, sehingga Mei 2013, sebanyak 35 kemalangan maut dilaporkan berlaku dan 90 peratus daripadanya melibatkan penunggang motosikal.

“Jalan raya bukan tempat berlumba. Menunggang motosikal secara melulu dan laju bukan sahaja membahayakan diri sendiri tetapi ia boleh mendatangkan kecederaan kepada pengguna lain.

"Perangkaan menunjukkan kebanyakan kemalangan maut melibatkan remaja berusia di antara 14 hingga 19 tahun,” katanya.

Sumber:
http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/maut-rempuh-pengadang-jalan-1.161837





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my