loading...

Monday, December 24, 2012

Maut disisi suami


Inalillahi wainailaihi rojiun

25 Disember 2012
KUALA TERENGGANU - “Ketika kejadian, azan Asar di radio baru berkumandang. Saya tergamam dan sempat mendengar isteri memanggil ‘abang’, sebelum dia senyap dan lemah di sisi saya,” kata Mat Rapi Mat Daud, 48.

Mat Rapi merupakan salah seorang mangsa kemalangan di Kilometer 45.8 Jalan Kuala Terengganu-Kota Bharu di Sungai Tong, Setiu, petang kelmarin yang turut mengorbankan isterinya, Rohani Omar, 46.

Dalam kejadian kira-kira jam 4.40 petang itu, kereta Wira yang dipandu Mat Rapi bertembung dengan sebuah Hilux yang terbabas lalu masuk ke laluan bertentangan.

Akibat daripada kemalangan itu, Rohani yang juga seorang guru di Sekolah Kebangsaan Kampung Besut, Setiu dan kakak kepada wartawan Sinar Harian, Rubiah Omar, meninggal dunia dalam perjalanan ke hospital akibat kecederaan di kepala.

Dua anaknya yang masing-masing berusia 12 dan 16 tahun cedera ringan manakala pemandu dan penumpang Hilux tidak mengalami sebarang kecederaan.

Mat Rapi ketika ditemui berkata, ketika kejadian, mereka berdua dan dua anak mereka dalam perjalanan ke rumah ibu mertuanya di Kuala Terengganu.

“Sebelum ini jika naik kereta, arwah isteri akan duduk belakang dan minta anak lelaki tunggal kami duduk di depan. Tetapi entah kenapa dia beria duduk di sebelah saya, tidak sangka itu tanda dia akan pergi buat selama-lamanya.

“Arwah seorang isteri yang baik, malah sehari sebelum kejadian, dia ada bertanyakan ibunya makanan apa yang ingin diminta, memandangkan ibunya kini sudah uzur,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di kediaman ibu mertuanya di Kampung Gong Tok Nasek di sini, semalam.

Walaupun sedih dengan pemergian isteri tercinta, Mat Rapi reda dan berkata, dia bersyukur kerana sempat membisikkan kalimah syahadah di telinga isterinya, sebelum menghembuskan nafas yang terakhir.

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/terengganu/maut-di-sisi-suami-1.115264

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my