loading...

Saturday, October 6, 2012

Penduduk gesa pihak berkuasa tangani kemalangan

 
7 Oktober 2012
 ENGGOR – Tidak tahan dengan kekerapan nahas di laluan utama Ipoh-Kuala Kangsar, berhampiran Kampung Setia, di sini, penduduk kampung sepakat mengadakan demonstrasi secara aman di tepi jalan berkenaan selepas Solat Jumaat, kelmarin.

Penduduk, Mohd Tajudin Mohd Rasdi, 46 memaklumkan, demonstrasi berkenaan dianjurkan bagi menggesa pihak berkuasa, khususnya Jabatan Kerja Raya (JKR) bertindak segera menangani masalah berkenaan yang dilihat semakin serius kebelakangan ini.

Terbaru menurutnya, dua penunggang motosikal dilaporkan terlantar di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Ipoh kerana mengalami kecederaan serius setelah terlibat dalam nahas di laluan itu pada malam minggu.

"Laluan di sini sememangnya agak bahaya kerana permukaan jalan berbukit sehingga menyukarkan pemandu kenderaan mengagak kedatangan kenderaan lain dari arah bertentangan. Selain itu, pencahayaan tidak mencukupi merupakan satu lagi faktor kekerapan nahas jalan raya, di sini.

"Saya turut mendapati tiada penanda arah yang khusus di jalan ini. Yang ada cuma tiang berbentuk silinder sebagai panduan arah pengguna jalan raya, yang berkeadaan agak uzur dan kurang berfungsi," katanya ketika ditemui, kelmarin.


Perlu papan tanda

Bersetuju dengan Mohd Tajuddin, seorang lagi penduduk, Mohd Yusri Mohd Isa, 48 menekankan keperluan papan tanda bagi mengelak kekeliruan pengguna jalan raya berkenaan.

Katanya, terdapat beberapa kejadian yang melibatkan kenderaan tersalah masuk ke laluan bertentangan akibat keliru dengan papan tanda serta garisan pembahagi jalan di situ.

"Saya sendiri pernah mengalami situasi itu apabila sebuah lori masuk ke laluan bertentangan sewaktu saya pulang daru Kuala Kangsar pada sebelah malam," katanya.

Manakala Murad Abu Bakar, 42 berkata, laluan itu memerlukan banyak penambahbaikan demi keselamatan orang ramai dan dia berharap ia dapat dilaksanakan dalam kadar segera.

"Ini merupakan jalan utama untuk orang ramai berulang alik dari Ipoh ke Kuala Kangsar selain lebuh raya utara selatan. Kerja penambahbaikan memang perlu demi keselamatan mereka," katanya.

Sebagai pengguna jalan raya itu, Yosme Yahya, 50 menganggap kelengkapan seperti papan tanda, pembahagi jalan, lampu isyarat, bonggol serta lain-lain perlu ada di laluan berkenaan.

Menurutnya, langkah berkenaan menepati sasaran tahap kemalangan sifar yang dilaungkan kerajaan dan dia mengesyorkan masalah berkenaan dipandang serius oleh pihak berkenaan.


Wajar berdemonstrasi


Ketua Kampung Setia, Sharifudin Taha turut sependapat dengan penduduk kampung dan berharap pihak berwajib menyegerakan usaha penambahbaikan laluan berkenaan kerana terlalu banyak nahas jalan raya berlaku di situ.

"Boleh dikatakan kemalangan berlaku hampir setiap hari dan kami memang memerlukan satu sistem jalan raya yang lebih baik di sini. Himpunan ini diharap dapat membuka mata pihak berwajib untuk menyegerakan usaha berkenaan," katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Lintang, Datuk Ahamad Pakeh Adam ketika dihubungi berkata, pihak berwajib terutama JKR Daerah Kuala Kangsar wajar memberi perhatian serius terhadap masalah itu dan menyegerakan usaha penambahbaikan.

"Mereka sudah membuat laporan berkenaan perkara ini, namun tiada tindakan daripada pihak berwajib. Malah saya sendiri pernah bertemu JKR Daerah Kuala Kangsar berhubung masalah ini dan maklum balas yang saya terima adalah ketiadaan peruntukan untuk
penambahbaikan.

"Dengan itu saya rasa tindakan penduduk mengadakan demonstrasi hari ini (Kelmarin) sangat wajar kerana masalah ini membabitkan keselamatan dan kesejahteraan hidup mereka," katanya.


Sumber"
sinarharian.com.my/edisi/perak/penduduk-anjur-demo-gesa-pihak-berkuasa-tangani-kemalangan-1.92184




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my