loading...

Sunday, July 8, 2012

Peniaga Tembikai Maut



Inalillahi wainailaihi rojiun   

MARANG - Selepas hampir 11 jam menerima rawatan di Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu akhirnya peniaga tembikai yang dirempuh oleh sebuah lori semalam menghembuskan nafasnya yang terakhir malam tadi.
  
Mangsa, Mohd Hamzah Ismail, 51, meninggal dunia kira-kira pukul 9.23 malam di HSNZ setelah mengalami kecederaan parah di bahagian kaki dan dada.
  
Dalam kejadian pada kira-kira 10.50 pagi itu, peniaga tembikai itu tersepit dalam lorinya apabila dirempuh oleh sebuah lori lain di Kampung Pulau Kerengga.
  
Ketika itu mangsa hendak menurunkan bekalan tembikai yang baru dibelinya daripada pembekal di Kampung Serting, dekat sini.
  
Bagaimanapun semasa mangsa merapatkan kenderaanya ke bahu jalan di depan gerainya, beliau telah dirempuh oleh sebuah lori lain dari belakang sebelum lori mangsa terbabas melanggar sebatang pokok yang berada di tempat kejadian.

Akibat rempuhan itu, mangsa tersepit di tempat duduk pemandu kira-kira satu jam, sebelum pasukan bomba dapat mengeluarkan mangsa.
  
Menurut isteri mangsa Normah Abd Razak, 49, berkata pada masa itu beliau berada di gerai berkenaan bersama anak dan cucunya dalam jarak kira-kira dua meter dari tempat kejadian.
  
Dia terkejut dengan bunyi yang kuat dan secara tiba-tiba lori suaminya dirempuh dari arah belakang oleh sebuah lori lain, menyebabkan lori suaminya melanggar sebatang pokok.
  
"Akibat rempuhan itu suami saya tersepit di tempat duduk pemandu manakala buah tembikai hampir 400 kilogram tercampak keluar dan bertaburan di atas jalan.
  
"Saya hanya mampu menjerit meminta tolong daripada orang ramai yang ada di situ," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
  
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Marang DSP Ahmad Mazlan Yahaya berkata, pemandu lori yang merempuh mangsa sebelum melarikan diri itu telah membuat laporan di Balai Polis Marang petang semalam


Suami Tersepit Depan Mata

“Saya meraung dan rasa macam hendak pitam apabila melihat suami saya tersepit dalam lori,” kata Normah Abdul Razak, 49, isteri Mohd Hamzah Ismail, 51, yang cedera parah selepas lori dipandunya dirempuh dari belakang oleh satu lagi lori lain di Kilometer 31, Jalan Kuala Terengganu ke Kuantan, semalam.

Normah berkata, lidahnya kelu dan badannya tiba-tiba longlai melihat kejadian itu. Dalam kejadian berkenaan, Mohd Hamzah mengalami kecederaan parah di bahagian kaki dan cedera di muka serta dada apabila lorinya gagal dikawal lalu merempuh sebatang pokok sebaik sahaja dirempuh dengan kuat dari belakang.

Difahamkan, sebelum kejadian, Mohd Hamzah dikatakan ingin membelok ke kiri jalan untuk menghantar bekalan tembikai ke gerai yang dijaga isterinya manakala lori yang merempuhnya dalam perjalanan ke kilang plastik di Bukit Kor.


Lihat tembikai ‘terbang’

NORMAH berkata, dia bersama seorang anak dan seorang cucunya sedang membuat persiapan di atas sebuah wakaf sebelum memulakan perniagaan menjual buah tembikai di tepi jalan utama itu sambil menunggu suaminya tiba.

“Saya duduk di atas wakaf dekat dengan gerai buah kami ini bersama seorang anak dan seorang cucu.

“Tiba-tiba saya terdengar bunyi dentuman kuat sebelum melihat tembikai melambung ke udara selepas lori dipandu suami merempuh sebatang pokok,” katanya.

Normah berkata, kejadian berkenaan betul-betul berlaku di depan matanya membuatkan dia tergamam.

“Sebelum itu, saya melihat lampu isyarat lori yang dipandu suami bernyala. Dunia saya seperti jadi gelap dan rasa ingin pitam apabila melihat suami saya tersepit di dalam lori yang remuk teruk itu,” katanya.


Mangsa masih di ICU

AKIBAT kemalangan itu, mangsa tersepit dan mengalami kecederaan parah namun berjaya dikeluarkan dari kenderaan itu oleh sepasukan anggota bomba diketuai pegawai operasi dari Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Marang, Mohd Kuty Mohamad.

Mangsa terbabit kemudiannya dikejarkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu dan menurut anak mangsa yang hanya mahu dikenal sebagai Nor, sehingga jam 4 petang semalam, ayahnya masih berada di bilik bedah unit rawatan rapi (ICU).

Sementara itu, pemandu lori yang membawa muatan mesin peralatan kitar semula ke sebuah kilang plastik di kawasan perindustrian Bukit Kor di sini, gagal dikesan selepas terbabit dengan kemalangan berkenaan.


Ambil masa tiga minit keluar mangsa

MOHD KUTY yang ditemui di tempat kejadian berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 10.53 pagi lalu bergegas ke tempat kejadian dan mengambil masa tiga minit untuk mengeluarkan mangsa tersepit.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi, mengesahkan mengenai kejadian itu.


Al-Fatihah

Sumber:
sinarharian.com.my/mobile/edisi/terengganu/suami-tersepit-depan-mata-1.64506

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my