loading...

Saturday, May 5, 2012

Warga Emas Maut Terbabas

Inalillahi wainailaihi rojiun 

MARANG – Tidurlah dulu awak tu baru sahaja balik ke rumah."

Demikian pesanan terakhir Gayah Mamat, 55, kepada suaminya Abdullah Ali, 59, sebelum terlibat dalam kemalangan maut di hadapan Surau Kampung Sungai Kerak di sini, semalam.

Abdullah yang dalam perjalanan dari arah Gong Nangka ke Bandar Marang, maut selepas motosikal ditunggangnya terbabas ke kanan jalan, lalu melanggar pengadang jalan sebelum kepalanya terkena longkang konkrit lalu terperosok ke dalam longkang.

Berikutan itu, mangsa yang berasal dari Chendering, Kuala Terengganu dan menetap bersama isteri serta lima anak mereka di Kampung Jerung Seberang, Wakaf Tapai di sini, maut di lokasi kejadian akibat kecederaan parah di kepala.

Lebih menyayat hati, apabila ahli keluarga mangsa dari Chendering bergegas ke tempat kejadian termasuk ibu dan kakak mangsa, selain isteri dan anak-anaknya untuk melihat sendiri keadaan mangsa selepas kejadian itu dimaklumkan kepada mereka.

Dalam kejadian jam 3 petang itu, Abdullah yang dalam perjalanan ke jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Bandar Marang dari Kampung Jerung Seberang untuk keluar menangkap ikan terbunuh selepas motosikal jenis Honda EX5 ditunggangnya terbabas.

Tidak sabar mahu keluar bekerja walaupun letih

Isterinya, Gayah berkata, dia sempat berpesan agar arwah berehat sahaja di rumah kerana keletihan selepas bekerja sepanjang malam masih belum hilang, dan tidak perlu turun semula ke laut kerana baru sahaja pulang ke rumah jam 9 pagi semalam.

Bagaimanapun katanya, arwah sempat memberitahu, dia tetap mahu ke laut kerana sudah menjadi kelaziman pada waktu itu, dia keluar bekerja.

Namun pada hari kejadian dia kelihatan tidak sabar untuk keluar bekerja walaupun keletihan. “Selepas makan tengah hari bersama kami dan menunaikan solat, arwah tidak mahu tidur walaupun saya berulang kali menyuruhnya melelapkan mata walaupun sekejap, tetapi dia memberikan alasan bimbang hari hujan kerana susah kendak keluar. “Saya tak sangka sikap arwah yang kelihatan tidak sabar untuk keluar dari rumah menandakan dia akan pergi meninggalkan kami untuk selama-lamanya,” katanya.

Dalam pada itu. Gayah turut memaklumkan arwah suaminya itu juga menghidap penyakit lelah dan bergantung kepada ubat-ubatan sejak lima tahun lalu sehingga kini.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya yang mengesahkan menerima laporan kejadian itu berkata, mangsa menunggang sendirian dalam perjalanan dari arah Gong Nangka menuju ke Bandar Marang. “Mayat mangsa dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu untuk bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga. “Kes disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.


Al-Fatihah

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/terengganu/tidur-dulu-awak-baru-balik-1.45749

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my