loading...

Tuesday, April 10, 2012

Tercampak keluar dari van


Inalillahi wainailaihi rojiun    

MARANG –  Adik kepada Mufti Terengganu terbunuh selepas van yang dinaiki terbabas, lalu melanggar batu penanda jalan dan sebatang pokok di Kilometer 27, Jalan Kuala Terengganu-Kuantan di sini, pagi semalam.



Dalam kejadian kira-kira jam 8 pagi itu, mangsa Nor Asma Abdullah, 43, meninggal dunia akibat cedera parah selepas tercampak keluar dari van.
Bagaimanapun pemandu, Mohd Rozi Abu Bakar, 40, dan empat lagi penumpang berada  dalam van Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (Jheat) itu terselamat.

Salah seorang penumpang juga cedera parah akibat tersepit dalam kenderaan itu.

Mohd Nazmy Mohd Zawawi, 26, penumpang van yang ditemui berkata, mereka berenam dalam perjalanan ke Kuala Terengganu dari Kemaman untuk mengikuti kursus bahasa isyarat di Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu.

Menurutnya, setibanya di tempat kejadian, secara tiba-tiba van dinaiki mereka hilang kawalan lalu melanggar batu penanda jalan sebelum merempuh sebatang pokok di tepi kiri jalan.

“Saya percaya faktor hujan dan jalan licin menyebabkan kenderaan itu gagal dikawal sehingga ia terbabas,” katanya.

Menurutnya, rempuhan kuat itu juga menyebabkan mangsa yang berasal Kampung Alor Keladi, Jertih, Besut tercampak keluar dan terhumban beberapa meter ke atas jalan, serta nyaris dilanggar sebuah motosikal yang datang dari arah bertentangan.

Mohd Nazmy yang luka pada tangan dan dahi berkata, mereka kemudiannya memaklumkan kejadian kepada keluarga mangsa, manakala kesemua mangsa yang terselamat pula dikejarkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) Kuala Terengganu.

Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya yang mengesahkan kejadian itu berkata, mangsa meninggal dunia di tempat kejadian.

Dalam pada itu, sepasukan anggota dan pegawai Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Marang turut bergegas ke tempat kejadian bagi membantu mengeluarkan mangsa yang tersepit sejurus menerima panggilan kira-kira jam 8.07 pagi.

Mufti Terengganu, Datuk Dr Alias Abdullah ketika dihubungi Sinar Harian juga mengesahkan mengenai tragedi yang menimpa adiknya itu dan memaklumkan jenazah mangsa akan dikebumikan di Besut.

Al-Fatihah

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/terengganu/adik-mufti-terengganu-maut-kemalangan-1.38820
hmetro.com.my/articles/Matitersepitbelakangvan/Article



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my