loading...

Friday, April 13, 2012

Bayi dan Suami Maut


Inalillahi wainailaihi rojiun

ALOR GAJAH - Seorang isteri sanggup mempertaruhkan nyawanya menarik mayat suaminya di tengah jalan selepas tercampak daripada kenderaan dinaiki dalam kemalangan di Kilometer 201.9, Lebuhraya Utara Selatan, menghala ke selatan, di sini, malam kelmarin.

Lebih menyayat hati, suaminya turut dirempuh sebuah kenderaan lain sebelum itu, sementara bayi perem­puan mereka berusia setahun meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan di Hospital Melaka.

Dalam kejadian kira-kira jam 9.15 malam itu, van jenis Toyota dipandu mangsa, Sajarhan Abdul Rahman, 30-an, bersama isterinya, Zaleha Rasul, 27, dan bayi mereka, Syaza NurQaireen, dalam perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Melaka.

Bagaimanapun, van yang membawa muatan pakaian terpakai itu hilang kawalan, sebelum terbabas dan merempuh pembahagi lebuh raya, menyebabkan semua mangsa tercampak keluar dari cermin hadapan van ke laluan bertentangan.

Saudara mangsa, Mohamad Saral, 47, berkata, mangsa sekeluarga ke bandar Melaka untuk menghantar bekalan pakaian terpakai yang ditempah beberapa kedai.

Bagaimanapun menurutnya, tayar van terbabit meletup menyebabkan kenderaan itu terbabas.

“Isteri mangsa yang masih sedarkan diri selepas tercampak terus bangun dan menjerit meminta bantuan sambil menarik mayat suaminya ke tepi jalan.

“Sementara bayi mereka pula sudah dibawa ke hospital oleh orang awam,” katanya.

Dalam pada itu, Mohamad turut melahirkan rasa kesalnya dengan sikap segelintir pengguna jalan raya mengambil bungkusan pakaian terpakai yang bertaburan di atas jalan.

“Saya terkejut melihat mereka berhenti semata-mata mahu mengambil pakaian tersebut walaupun telah dihalang berbuat demikian,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Superintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin berkata, kemalangan berpunca daripada kenderaan yang hilang kawalan sebelum merempuh pembahagi jalan akibat tayar sebelah kiri bahagian belakang van meletup.

“Ketiga-tiga mangsa tercampak keluar ke laluan bertentangan sebelum mangsa dirempuh kenderaan lain.

“Mangsa disahkan meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala dan anggota badan,” katanya.

Menurutnya, mayat mangsa dihantar ke Hospital Melaka dan kes disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Al-Fatihah

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/melaka-ns/isteri-sanggup-pertaruh-nyawa-1.39816


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my