loading...

Monday, August 22, 2011

Jalan Bandar Universiti Seri Iskandar Berlubang



SERI ISKANDAR - “Tolong baiki jalan di taman kami!,” Demikian luahan kira-kira 1,000 penduduk Bandar Universiti dan sekitarnya yang terpaksa menggunakan jalan rosak dan berlubang-lubang sejak setahun lalu untuk menjalani kehidupan seharian mereka.

Tinjauan Sinar Harian ke kawasan itu mendapati terdapat lubang-lubang kecil dan besar yang boleh membahayakan pengguna yang melalui laluan tersebut terutama penunggang motosikal.

Seorang penduduk, Norazliza Mohd Nor, 28, berkata, keadaan jalan di sekitar taman berkenaan kebanyakannya tidak rata dan berlubang.

Menurutnya, permukaan jalan yang berlubang dan tidak rata itu bukan sahaja menjejaskan keselesaan pengguna tetapi juga boleh membawa kepada kerosakan kenderaan dan kemalangan.

“Jalan ini merupakan laluan utama kepada penduduk di sekitar kawasan perumahan ini menuju ke pusat bandar.

“Tetapi apabila hujan terutama hampir setiap hari seperti sekarang, permukaan jalan itu mudah rosak sehingga menyebabkan permukaan jalan itu berlubang-lubang dan cepat menjadi besar sehingga membahayakan pengguna yang melalui laluan itu,” katanya kepada Sinar Harian.

Norazliza berkata, kemungkinan kebanyakan jalan di kawasan berkenaan seperti beralun dan berlubang serta tidak rata disebabkan kerja-kerja penyelenggaraan yang dilakukan tidak sempurna.

Katanya, masalah ini juga berkemungkinan turut berkaitan dengan kualiti bahan yang digunakan semasa membuat jalan ini.

“Memang jelas boleh dilihat bahawa lubang yang pada mulanya kecil boleh menjadi besar dalam masa yang begitu singkat sahaja.

“Kita amat hairan adakah tar digunakan sama ada tidak berkualiti atau kuantitinya kurang sehingga tidak mampu ‘memegang’ kukuh batu kerikil yang digunakan,” katanya.

Menurutnya lagi, keadaan jalan di situ sudah tidak sesuai untuk ditampal di kawasan tertentu sahaja kerana ia sudah tidak rata dan berlubang-lubang.

“Permukaan jalan yang berlubang juga menjejaskan pemandangan di kawasan ini selain menyukarkan pemanduan pengguna jalan raya.

“Apabila hujan , jalan yang berlubang itu akan menakung air sehingga beberapa hari dan keadaan itu mengundang kesesakan dan membahayakan pengguna,” katanya.

Sumber: Sinar Harian

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my