loading...

Wednesday, May 15, 2013

Polis maut dirempuh remaja




Inalillahi wainailaihi rojiun

15 Mei 2013
KULIM- “Encik lari encik," itu yang sempat diteriakkan seorang anggota polis berpangkat konstabel kepada penyelianya Koperal Yusri Mansor dari Balai Polis Hi-Tech sebelum menemui ajal selepas dirempuh motosikal, kira-kira jam 10.45 pagi kelmarin.

Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, ketika kejadian mangsa bersama beberapa anggota sedang membuat rondaan cegah jenayah dan pemeriksaan rambang.

Difahamkan, apabila tiba di Jalan Mahang-Kulim, anggota polis terserempak seorang remaja menunggang motosikal jenis Modenas dalam keadaan mencurigakan.

“Polis kemudian menahan suspek bagaimanapun remaja itu bersikap agresif sebelum memecut motosikalnya. Dalam usaha melepaskan diri, suspek telah merempuh mangsa. Akibat rempuhan kuat, mangsa tercampak di tengah jalan dan cedera parah di kepala dan badan manakala suspek mengalami kecederaan di tangan.

"Suspek dan mangsa kemudiannya dibawa ke Hospital Kulim untuk mendapatkan rawatan kecemasan bagaimanapun mangsa terpaksa dipindahkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) kerana pendarahan yang banyak dan meninggal dunia kira jam 7.58 pagi semalam,” katanya.

Mayat mangsa kemudiannya dipindahkan ke Hospital Alor Setar bagi tujuan bedah siasat sebelum dikebumikan.  Polis akan menyiasat kes itu dan menahan suspek untuk diambil keterangan sebelum membuat pendakwaan terhadapnya.

Ghuzlan berkata, suspek akan disiasat dan berhadapan dengan pertuduhan serius kerana mengakibatkan seorang anggota polis terbunuh ketika sedang menjalankan tugas.

Menurutnya, sehingga kini tiga kemalangan melibatkan anggota polis di mana seorang cedera ringan, seorang parah manakala seorang maut.

“Dari siasatan didapati suspek tidak mempunyai lesen menunggang motosikal  yang sah. Saya menasihatkan kepada mana-mana golongan remaja supaya jangan bertindak membahayakan diri sendiri atau anggota polis yang bertugas ketika ditahan.

"Kita harus ingat kesalahan trafik akan dikenakan tindakan saman. Sekiranya pengguna jalan raya bertindak agresif sehingga mengakibatkan maut, mereka boleh dikenakan hukuman penjara bagi tempoh masa panjang kerana kesalahan dilakukan adalah serius,” katanya.

Sumber:
http://www.sinarharian.com.my/edisi/utara/polis-dirempuh-motor-temui-ajal-1.160471




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my