loading...

Monday, February 20, 2012

500 penduduk Tmn Desa Rimbunan bimbang



KOTA BHARU 20 Feb. - Lebih 500 penduduk Taman Desa Rimbunan, Peringat dekat sini bimbang dengan keselamatan dan kesihatan mereka apabila jalan di taman tersebut dijadikan laluan utama lori tanah untuk ke projek perumahan baharu di kawasan berhampiran.

Keadaan yang berlarutan selama dua tahun itu juga telah menyebabkan kawasan taman tersebut berdebu, manakala longkang dan jalan rosak.

Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, lebih 10 lori membawa tanah melalui jalan tersebut.

Pengerusi persatuan penduduk taman itu, Abdul Aziz Daud, 72, berkata, pihaknya telah beberapa kali membuat laporan kepada pihak berkaitan, tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil.

"Kami telah membuat aduan kepada Majlis Daerah Ketereh (MDK), namun kami diberikan sepucuk surat bahawa pihak berkuasa tersebut telah memberikan kebenaran kepada lori tanah itu menggunakan laluan tersebut.

"Perkara ini sudah berlarutan hampir dua tahun dan projek perumahan yang sedang dibina di belakang kawasan taman ini adalah projek persendirian," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Sementara itu, seorang penduduk, Mohd. Nazri Mohamad, 41, berkata, masalah debu di kawasan berkenaan semakin serius sehingga membahayakan kesihatan penduduk.

Katanya, penduduk di situ telah menutup dua daripada tiga laluan yang digunakan lori tersebut kerana tidak tahan dengan keadaan yang berdebu.

Zulkifli Mohamad, 42, berkata, penduduk di taman ini mendesak pihak bertanggungjawab mengambil tindakan kerana ia mengancam keselamatan dan kesihatan.

"Sistem perparitan juga rosak ekoran laluan yang digunakan mendap, longkang di perumahan ini turut pecah.

"Keadaan menjadi lebih teruk apabila musim hujan. Air bertakung dan mengakibatkan banjir," katanya.

Sumber:
utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0221&pub=Utusan_Malaysia&sec=Timur&pg=wt_01.htm

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my