loading...

Saturday, January 7, 2012

Tiket Bas Untuk Ibu


Inalillahi wainailaihi rojiun

GUA MUSANG - “Baru setengah jam makcik suruh dia beli tiket bas dan terkejut apabila dimaklumkan maut kemalangan,” kata Ramlah Abdul Kadir, 65, ibu kepada Muhammad Zaharudin Ishak, 36, yang maut dalam kemalangan, di Taman Damar, dekat sini, petang­ kelmarin.


Kejadian itu berlaku kira-kira jam 4 petang selepas mangsa membeli tiket bas di Stesen Bas Bandar Baru untuk ke Kuala Lumpur bersama ibunya yang dijadualkan naik bas ekspres jam 12 malam kelmarin.

Mangsa yang menunggang motosikal dikatakan­ cuba memotong sebuah kenderaan pacuan empat roda dalam perjalanan ke rumah kakaknya di kawasan perindustrian sebelum merempuh kenderaan terbabit yang membelok memasuki simpang ke Taman Damar itu.

Muhammad Zaharudin yang berasal dari Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Jeram Tekoh mengalami kecederaan parah di kepala dan meninggal dunia di tempat kejadian sebelum mayatnya di hantar ke Hospital Gua Musang (HGM) untuk bedah siasat.

Ramlah berkata, ketika kejadian dia berada di rumah anaknya di Taman Tropika selepas pulang dari mencuci rumahnya di RKT Kesedar Jeram Tekoh yang terbiar sejak beberapa tahun lalu.

“Makcik pergi membonceng motosikal dengan arwah dan sebaik selesai mencuri rumah itu terus pulang untuk bermalam di rumah anak makcik di Taman Tropika sebelum ke Kuala Lumpur.

“Sebelum itu, makcik bersama arwah sempat mandi dan makan tengah hari di Sungai Ketil. Ketika itu Muhammad Zaharudin kelihatan muram dan tidak mahu bercakap,” katanya.

Katanya, selepas itu dia menghulurkan wang RM50 kepada arwah supaya membeli tiket bas berikutan dia juga sudah lama tidak ke Kuala Lumpur untuk menziarahi anak perempuannya yang ketiga.

“Arwah anak kelima daripada tujuh adik beradik belum berumah tangga dan makcik tidak diberitahu arwah yang dia hendak ke rumah kakaknya­ di kawasan perindustrian itu.

“Tiba-tiba ada orang datang ke rumah untuk membawa makcik ke HGM dan sebaik tiba di hospital itu terkejut melihat mayat anak makcik,” katanya.

Ramlah tidak menyangka perubahan sikap Muhammad Zaharudin di saat akhir untuk ke Kuala Lumpur adalah petanda dia akan pergi untuk selama-lamanya dan dia redha dengan kejadian itu.

Al-Fatihah...

Sumber:
hmetro.com.my/myMetro/articles/Mautbelitiketbas/Article/artikelMA
sinarharian.com.my/edisi/kelantan/maut-selepas-beli-tiket-bas-1.17061?localLinksEnabled=false


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my