loading...

Saturday, January 7, 2012

Malang Tak Berbau Pelatih IKBN

 Inalillahi wainailaihi rojiun 

JOHOR BAHRU 7 Jan. – Seorang wanita maut manakala teman lelakinya parah apabila kereta mereka dihempap sebatang dahan pokok tembusu yang tiba-tiba patah di persimpangan Jalan Gertak Merah dan Jalan Dato' Menteri di sini hari ini.

Mangsa, Sintayana Abas, 25, dan temannya yang hanya dikenali sebagai Farhan berusia 25 tahun terlibat dalam insiden itu ketika kereta Proton Saga berwarna merah dipandu lelaki terbabit melalui jalan tersebut pada pukul 3.30 petang.

Sintayana yang merupakan seorang penuntut Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Pontian maut di tempat kejadian dipercayai akibat kecederaan di kepala manakala Farhan kini dirawat di Hospital Sultanah Aminah (HSA).

Mayat Sintayana yang merupakan anak ketujuh daripada sembilan adik-beradik kini ditempatkan di Bilik Mayat HSA dan akan dibedah siasat esok sebelum jenazahnya dijangka dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Aping, Kota Tinggi, dekat sini.

Menurut kakaknya, Kartini, 28, adiknya yang mengambil kursus jahitan di IKBN sebelum itu bercuti selama tiga hari di rumah keluarganya di Felda Bukit Aping, Kota Tinggi dan ingin pulang ke asrama.

Tambahnya, adiknya itu diambil oleh teman lelakinya hari ini dipercayai untuk menghantarnya ke IKBN Pontian.

“Saya mulanya tidak percaya dengan berita yang diberitahu kerana Sintayana sebelum ini kehilangan kad pengenalan. Apabila diberitahu bersama Farhan baharu saya percaya.

“Perubahan dirinya adalah ketika cuti penggal selama sebulan lalu, dia telah mengunjungi semua adik-beradik yang lain termasuk dua kakak di Kuala Lumpur,” katanya ketika ditemui di rumah mayat di HSA di sini.

Ibu mangsa, Tuminah Abu Yamin, 56, turut terkejut kerana kejadian itu berlaku tanpa disangka-sangka kerana selama bercuti Sintayana langsung tidak menunjukkan sebarang perubahan.

“Saya tidak sangka dia yang muda akan pergi tinggalkan kami. Bagaimanapun saya reda dengan pemergiannya,” ujarnya dengan linangan air mata sambil ditenangkan anaknya.

Tinjauan Mingguan Malaysia di tempat kejadian mendapati, anggota Majlis Bandaraya Johor Baharu (MBJB) dengan bantuan unit khas pihak berkuasa tempatan itu giat membersihkan kawasan sekitar mengalihkan dahan pokok tersebut.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, Asisten Komisioner Zainuddin Yaacob ketika dihubungi hari ini mengesahkan kejadian tersebut dan mengklasifikasikan kes itu sebagai kematian mengejut (SDR).

“Orang ramai yang mempunyai maklumat atau menyaksikan kejadian tersebut diminta tampil memberi bantuan dengan menghubungi pihak polis di balai berdekatan,” ujarnya.

Al-Fatihah...

Sumber:
utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0108&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_03.htm
sinarharian.com.my/edisi/johor/gadis-maut-dihempap-pokok-1.17034

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my