loading...

Friday, October 7, 2011

Kemalangan Maut UiTM Machang


Inalillahi wainailaihi rojiun

MACHANG - Suasana pilu menyelubungi penuntut semester tiga, tahun dua Fakulti Seni Lukis dan Seni Reka Universiti Teknologi Mara (UiTM) Cawangan Machang apabila lima rakan mereka terlibat kemalangan kira-kira jam 5.30 pagi di sini, semalam.

Kegembiraan selepas menduduki peperiksaan semester dan akan balik kampung, semalam hilang sekelip mata apabila mendengar khabar buruk kematian empat rakan dan seorang cedera ringan apabila kereta yang mereka naiki melanggar bahagian tengah sebuah treler berdekatan Kampung Sungai Mas, di sini.


Hasrat pelajar UiTM menjamu selera tak sampai kereta bertembung treler

Kelima-lima pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Machang yang meraikan hari terakhir peperiksaan semester dengan membeli belah di Wakaf Che Yeh dan menjamu selera di Pantai Cahaya Bulan (PCB), berakhir tragedi apabila empat terbunuh, seorang cedera apabila kereta mereka terbabit kemalangan dengan sebuah treler.

Dalam kejadian yang berlaku pada jam 5.30 pagi di Kilometer 4.2 Jalan Machang-Pasir Puteh itu, semua pelajar Tahun Dua dan tiga Diploma Seni Lukis dan Seni Reka itu, dalam perjalanan pulang iaitu 800 meter dari rumah sewa mereka sebelum kereta yang disewa melanggar treler .

Mohd Syamil Abdul Malek dari Batu Pahat, Johor dan Mohd Rizal Mohd Zin, dari Kluang, Johor, meninggal dunia di tempat kejadian, manakala Mohd Faizuddin Jamil dari Shah Alam, Selangor dan Mohd Sazwan Rosli, dari Pekan, Pahang, pula meninggal dunia di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.

Seorang lagi, Haziq Zailani, dari Batu Pahat diberi rawatan pesakit luar di Hospital Machang dan dibenar pulang, hari ini. Semua mereka berusia 19 tahun.

Menceritakan kejadian itu, Haziq berkata, dia bersama Mohd Syamil dan Mohd Rizal sepatutnya bertolak pulang ke kampung di Kluang dan Batu Pahat pada jam 9 malam kelmarin menaiki kereta api dari stesen Tanah Merah.

“Kami keluar ke Kota Bharu untuk membeli barang dan keluar asrama kira-kira jam 10 malam dan membeli belah di Wakaf Che Yeh sebelum ke PCB,” katanya.

Haziq berkata, ketika kejadian dia yang duduk di bahagian penumpang belakang sedang tidur, sebelum terdengar bunyi dentuman kuat.

Rakan mangsa, Nurul Alya NurMashitah Fadzil,19, berkata sepatutnya beliau turut bersama mereka tetapi membatalkan hasrat itu kerana kenderaan penuh.

“Mohd Syamil memberitahu mahu ke PCB untuk kali terakhir dan bersungguh-sungguh mengajak saya kerana keesokannya, kami akan balik bersama” katanya.

Ketua Polis Daerah Machang, Deputi Superintendan Che Malek Bedut, berkata pemandu treler itu ditahan untuk ujian air kencing.



SMS Sayang Mama

“Terima kasih, sayang mama.” Itu antara kandungan SMS terakhir Mohd Syamil Malek kepada ibunya beberapa jam sebelum terbunuh dalam kemalangan meragut empat nyawa di Kilometer 4.2 Jalan Machang-Pasir Puteh

Pilu kenang saat indah


Rakan-rakan penuntut dan juga pensyarah termasuk Rektornya, Prof Madya Dr Mohd Shukri Omar memenuhi pekarangan Hospital Machang bagi mengetahui perkembangan keadaan mangsa.

Masing-masing hanya mampu menunggu dan mengalirkan air mata apabila mengingati saat indah bersama dan merasakan kejadian ia seolah-olah mimpi ngeri bagi mereka terutamanya dalam kalangan teman rapat.

Dalam kejadian itu, Mohd Shamil Malik, 19, dan Mohd Rizal Mohd Zin, 19, maut di tempat kejadian manakala Mohd Faizzudin Jamil,19; Mohd Sazwan Rosli meninggal dunia di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian beberapa jam kemudian.



Mangsa cedera masih trauma

Mangsa yang cedera ringan, Mohd Haziq Zailani, 19, ketika ditemui masih trauma berkata, dia dan empat rakan keluar makan di Wakaf Che Yeh sebelum bersiar-siar di Pantai Cahaya Bulan.

Katanya, ketika kejadian, dia tertidur dan tersedar apabila mendengar bunyi dentuman kuat.

“Apabila membuka mata, saya lihat rakan-rakan berlumuran darah dan saya tidak mampu berbuat apa-apa,’’ katanya ketika ditanya rakan-rakan, semalam.



Tolak ajakan dengan alasan ingin ulang kaji



Rakan baik mangsa, Mohd Hazim Muhiddin, 19, berkata, rakan-rakannya ada mengajaknya menyertai mereka, namun dia menolak dengan alasan mengulang kaji pelajaran memandangkan peperiksaannya belum tamat.

Katanya, mangsa keluar ke Kota Bharu bersama-sama bagi meluangkan masa selepas tamat peperiksaan sebelum pulang ke kampung masing-masing.

“Walaupun semester ini tidak sekelas, namun kami trapat dan selalu menghabiskan masa bersama. Kami mendapat tahu kemalangan lebih kurang jam 7 pagi dan bergegas ke hospital bagi mendapatkan maklumat lanjut,’’ katanya.



Minta maaf pada rakan

Sementara itu, rakan sekelas mangsa, Alia Nor Mashitah Fadzil, 19, berkata, dia seolah-olah bermimpi apabila menerima berita mengenai kejadian itu.

Katanya, kesemua mangsa tidak menunjukkan sebarang perubahan, cuma Mohd Shamil ada meminta maaf darinya dua hari lalu jika ada salah dan silap, namun pada masa itu dia menganggapnya perkara biasa memandangkan mereka akan pulang bercuti.

“Malah kami juga berjanji pulang bersama ke Johor Bahru dengan tujuh rakan lain dengan menaiki kereta api malam ini (semalam),’’ katanya.




Luang masa di Kelantan sambil ambil barang

Sementara itu bapa Mohd Rizal, Mohd Zin Yaacob, 50, berkata, dia berada di rumah ayahnya, di Tanah Merah ketika kejadian dan mendapat berita kemalangan itu dari isterinya yang berada di Johor.

Katanya, dia pulang ke Kelantan beberapa hari lalu bagi mengambil barang-barang anaknya sekali gus meluangkan masa bersama ibu bapa di Ladang Kerilla.

“Dia tidak menunjukkan sebarang perubahan ketika berjumpanya dua hari lalu, cuma barangnya banyak berbanding sebelum ini,” katanya.

Turut hadir menziarahi, Ketua Umno Bahagian Machang, Datuk Ahmad Jazlan Datuk Yaakub dan menyampaikan bantuan kepada mangsa meninggal dunia.

Al-Fatihah...

Sumber: Sinar Harian
             myMetro
             Kosmo
             Berita Harian
             Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my