loading...

Thursday, September 8, 2011

Ops Sikap Ke-24 yang berakhir



KUALA LUMPUR 7 Sept. - Ops Sikap Ke-24 yang berakhir semalam, mencatatkan sembilan kematian iaitu terendah pernah direkodkan sepanjang 15 hari operasi itu dijalankan.

Sejak Ops Sikap Ke-24 dilancarkan pada 23 Ogos lalu, angka korban pengguna jalan raya dilaporkan pada setiap hari, tidak kurang daripada 10 orang kecuali semalam yang mencatatkan sembilan kematian.

Statistik dalam laman web Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan bilangan kematian dicatatkan setiap hari adalah antara 14 dan 28 orang.

Jumlah kematian terendah dicatatkan semalam, bagaimanapun tidak boleh dibanggakan kerana secara keseluruhannya Ops Sikap Ke-24 dilihat gagal mengurangkan angka korban di jalan raya apabila mencatatkan 289 kematian.

Menurut laman web PDRM hari ini, pembonceng dan penunggang motosikal masih menduduki tangga teratas kematian dalam operasi yang berakhir semalam apabila merekodkan empat orang terkorban.

Dalam pada itu, sebanyak 1,186 kemalangan dilaporkan berlaku semalam termasuk sembilan membabitkan kemalangan maut iaitu berkurangan berbanding 1,400 kes kelmarin.

Selain empat kematian membabitkan penunggang dan pembonceng motosikal, turut terkorban ialah dua pengguna kereta serta masing-masing seorang pengguna lori, lain-lain kenderaan dan basikal.

Kemalangan tertinggi dilaporkan berlaku di jalan bandaran iaitu 503 kes, diikuti jalan Persekutuan (275), jalan negeri (212), lebuh raya (115) dan lain-lain jalan (81).

Daripada 1,186 kemalangan dilaporkan itu, tiga merupakan kes kemalangan maut yang mengorbankan tiga mangsa berlaku di jalan negeri dan masing-masing dua kemalangan maut dengan dua kematian di lebuh raya serta jalan Persekutuan.

Jalan bandaran dan lain-lain jalan, masing-masing mencatatkan satu kes kemalangan maut dengan satu kematian.

Sebanyak 9,253 saman dikeluarkan kepada pengguna jalan raya yang melakukan pelbagai kesalahan lalu lintas iaitu berkurangan berbanding 12,690 saman dicatatkan sebelum ini.

Sumber: Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my