loading...

Saturday, June 30, 2012

Seremban catat korban jalan raya tertinggi

 MOHD. Rusdi Ismail (dua dari kanan) mengemaskan topi keledar seorang penunggang 
dalam Kempen Keselamatan Jalan Raya di Jalan Kuala Klawang-Seremban, Jelebu

JELEBU 27 Jun - Seremban dikategorikan sebagai lokasi panas apabila mencatatkan angka kematian tertinggi akibat kemalangan jalan raya sepanjang tempoh Januari hingga Mei lalu bagi seluruh negeri.

Setiausaha Majlis Keselamatan Jalan Raya (MKJR) negeri, Mohd. Rusdi Ismail berkata, berdasarkan statistik, Seremban merupakan daerah tertinggi mencatatkan kes maut yang membabitkan 59 kes daripada 129 kes yang dilaporkan dalam tempoh lima bulan tersebut di sekitar negeri ini.

"Hampir separuh daripada 129 mangsa korban jalan raya di negeri ini dalam tempoh tersebut membabitkan kawasan sekitar daerah ini.

"Jempol pula berada pada kedudukan kedua pada kadar 15 kes dan Nilai di tempat ketiga (14 kes) dan diikuti dengan daerah lain," katanya kepada Utusan Malaysia pada program pengagihan topi keledar Kempen Keselamatan Jalan Raya di Jalan Kuala Klawang-Seremban, Jelebu, di sini hari ini.

Turut hadir Ketua Polis daerah, Deputi Supritendan Setapa Yussof dan Pegawai Daerah, Zaidi Johari.

Rusdi yang juga Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan Raya negeri memberitahu, pembonceng dan penunggang motosikal masih merupakan kumpulan tertinggi menjadi mangsa nahas jalan raya di seluruh negeri ini dalam tempoh tersebut .

"Daripada 129 jumlah keseluruhan kes maut, 89 kes membabitkan pembonceng dan penunggang motosikal.

"Pecahan statistik turut menunjukkan kes maut melibatkan kereta 22 kes, diikuti dengan lain-lain kategori melibatkan lori, pejalan kaki dan basikal," ujarnya.

Sumber:
utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0628&pub=Utusan_Malaysia&sec=Selatan&pg=ws_07.htm

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my