loading...

Sunday, December 11, 2011

Kempen keselamatan jalan raya

Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) diminta bekerjasama dengan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) bagi menjayakan kempen keselamatan jalan raya dalam meminimumkan kemalangan maut di negeri itu.

Penolong Pengarah JKJR Pahang, Wan Musa Wan Kadir berkata, kempen itu penting bagi meningkatkan kesedaran orang ramai tentang etika ketika berada di jalan raya.

''Statistik kemalangan jalan raya di negeri ini pada 2010 membabitkan pelbagai jenis kenderaan iaitu sebanyak 17,315 kes yang jumlah kemalangan maut mencatatkan 492 kes dengan kematian seramai 574 orang.

''Statistik kematian dan kecederaan sehingga akhir Oktober lalu ialah 60 orang maut, 39 mengalami kecederaan serius dan 55 orang cedera ringan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Mingguan Malaysia selepas menjalankan kempen tukar ganti topi keledar serta majlis pelupusan topi keledar di pekarangan Pejabat Daerah Raub di sini yang dilakukan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong, Datuk Shahruddin Ab. Moin di sini baru-baru ini.

Wan Musa memberitahu, berdasarkan statistik tersebut, penunggang motosikal dan pembonceng mencatatkan jumlah tertinggi disebabkan faktor kecuaian penggunaan topi keledar.

Menurut beliau, punca meningkatnya kematian penunggang dan pembonceng motosikal adalah disebabkan menggunakan topi keledar yang tidak sesuai serta tidak selamat.

Sehubungan itu, katanya, JKJR sentiasa menjalankan kempen kesedaran kepada golongan sasaran yang mana aspek pemilihan topi keledar yang betul diterapkan kepada penunggang dan pembonceng.

Sumber: Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my