loading...

Thursday, April 25, 2013

3 maut van rempuh treler




25 April 2013
Jasin: “Tiba-tiba treler yang saya pandu bergegar kuat dipercayai dirempuh dari belakang,” kata Mohd Fadil Isa, 38, pemandu treler yang terbabit dalam kemalangan dengan sebuah van yang turut mengorbankan tiga lelaki di Kilometer 192.2 Lebuh raya Utara Selatan (PLUS) arah selatan, di sini, awal pagi semalam.



Dalam kejadian kira-kira 3.10 pagi itu, van Toyota Hiace dipandu penduduk tetap (PR) bersama dua lagi rakan sekerja yang merupakan warganegara Indonesia, Aditiawarman, 37, dan Poniman, 26, dari Gombak, Selangor ke Ayer Hitam, Johor.



Van dinaiki ketiga-tiga mangsa merempuh bahagian belakang treler muatan bahan kimia dipandu Mohd Fadil Isa, 38, di lorong kiri.

Jurucakap polis berkata, van yang dinaiki mereka dalam perjalanan untuk memulakan perniagaan awal pagi di pasar awam merempuh besi pembahagi lebuh raya.

Menurutnya, akibat rempuhan kuat itu menyebabkan pemandu van tersepit pada stereng kereta manakala penumpang sebalah terperosok di bawah sementara penumpang belakang tertimbus dengan muatan kain tudung yang dibawa," katanya.

Sementara Mohd Fadil berkata, dia memandu sendirian sebelum tersentak dengan dentuman kuat.

Menurutnya, secara tiba-tiba treler bergegar kuat dan bimbang jika berlaku kebocoran pada muatan yang mengandungi bahan kimia.

"Disebabkan laluan gelap tanpa lampu jalan, saya memberhentikan treler satu kilometer dari lokasi kejadian.

“Dalam keadaan samar-samar saya terpandangkan sebelah kaki mangsa penumpang di bahagian hadapan sudah terjuntai keluar,” katanya.

Katanya, dia memandu dari Cheras, Kuala Lumpur menuju ke Senai, Johor, segera menghubungi Plus untuk mendapatkan bantuan awal sebelum anggota bomba dan penyelamat.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Ayer Keroh, PBK 2 Mohd Asraf Abdullah berkata, pihaknya menerima panggilan pada 3.25 pagi bergegas ke tempat kejadian dibantu anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Bukit Katil.

“Bomba menggunakan peralatan khas kecemasan untuk mengeluarkan mangsa dan mengambil masa kira-kira 40 minit,” katanya.

Manakala, Ketua Polis Daerah Jasin, Deputi Superintendan Mohd Nor Hisamuddin Hashim ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan mengenai kemalangan berkenaan.

“Mangsa yang cedera parah di kepala dan badihantar ke Bilik Mayat Hospital Jasin untuk bedah siasat," katanya..

Sumber:

http://www.sinarharian.com.my/edisi/tiga-bersaudara-maut-nahas-1.153917
http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Trelerbergegar/Article





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my