loading...

Monday, July 30, 2012

Pertembungan Viva dan Kembara



 BAGAN SERAI - Dua pemandu dan tiga penumpang dua kenderaan nyaris maut selepas kereta Perodua Kembara serta Viva yang mereka naiki bertembung dalam satu kemalangan di Kilometer 130, Jalan Persekutuan Ipoh-Butterworth dekat Kampung Sungai Rawa di sini, lewat malam kelmarin.

Saksi kejadian, Mokhtar Ahmad, 42, berkata, pemandu Viva mengalami kecederaan parah di bahagian kaki setelah tersepit di dalam keretanya manakala anak perempuannya berusia 10 tahun mengalami kecederaan di bahagian badan.

Menurutnya, isteri dan adik pemandu Viva berkenaan pula mengalami kecederaan ringan manakala pemandu  Kembara tidak cedera.

"Kemalangan berlaku lebih kurang jam 10.50 malam selepas Kembara yang datang dari arah Parit Buntar menuju ke Taiping, dikatakan terbabas setelah melanggar beberapa kon  penghadang jalan di Kilometer 130 yang sedang menjalani kerja membaik pulih.

"Ketika itu, datang Viva dari arah bertentangan dan cuba mengelak, tetapi gagal disebabkan terdapat longkang di bahagian kiri jalan," katanya ketika ditemui Sinar Harian, kelmarin.

Kata Mokhtar, ketika kejadian dia berada di kedai makan berhampiran kawasan kemalangan dan terus bergegas selepas melihat kemalangan tersebut.

Jelasnya, dengan bantuan penduduk kampung, empat daripada mangsa yang tersepit dalam kenderaan itu berjaya dikeluarkan.

“Kesemua mangsa dihantar ke Hospital Parit Buntar dengan bantuan ambulans dan berikutan kemalangan itu, lokasi yang sama mencatatkan tiga kemalangan dalam tempoh sehari.

"Faktor kejadian dipercayai berpunca daripada kegagalan pihak kontraktor menyediakan ciri-ciri keselamatan dan papan amaran perlu diletakkan di sepanjang jalan yang sedang dinaik taraf sejauh 100 meter demi keselamatan pengguna," katanya.

Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Alor Pongsu, Datuk Sham Mat Sahat turut menggesa pihak berkuasa tempatan mempertingkatkan ciri-ciri keselamatan di sepanjang jalan yang sedang dinaik taraf bagi mengelakkan kejadian sama berulang.

“Saya percaya perkara ini perlu diberi perhatian oleh pihak bertanggungjawab dan saya akan membawa perkara ini ke Mesyuarat Tindakan Daerah dalam masa terdekat,” katanya.
Dalam pada itu, jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Bagan Serai ketika dihubungi mengesahkan kejadian tersebut.

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/perak/sekeluarga-nyaris-maut-1.71447

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my