loading...

Tuesday, July 19, 2011

Penduduk desak bina bonggol elak kemalangan

TELOK GONG – Kenderaan berat dan ringan yang sering dipandu laju ketika melalui Jalan Besar Telok Gong menimbulkan kerisauan terhadap penduduk kampung mengenai keselamatan mereka termasuk pengguna jalan raya yang lain.

Lebih menakutkan apabila sudah banyak kemalangan yang meragut nyawa berlaku di jalan berkenaan.

Pengadu yang juga bekas Ketua Kampung di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelabuhan Klang, Hanadi Yaakob berkata, bagi mengelakkan peristiwa lama berulang, pihaknya mengajukan perkara itu kepada pihak atasan supaya bina bonggol di laluan itu sejak Jun 2010.

“Namun hingga kini aduan itu dipandang sepi. Kita menuntut perkara ini demi keselamatan orang awam dan penduduk kampung.

“Kami yakin apabila ada bonggol, kenderaan yang melalui jalan ini akan dipandu secara lebih berhemah.

“Kami amat risau apabila kenderaan berat keluar masuk ke kawasan ini terutama yang angkut dan hantar barangan ke kilang dipandu laju walaupun papan amaran kurangkan laju dipasang di laluan berkenaan,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Beliau yang mewakili penduduk di empat kampung berkata, lebih membimbangkan pihaknya berkenaan keselamatan pelajar sekolah yang keluar masuk ke kawasan sekolah pada sesi pembelajaran.

“Jangan sampai berlaku kejadian yang tidak diingini baru pihak berkuasa mengambil tindakan.

“Justeru itu, kami minta supaya pihak berkuasa bertindak segera demi keselamatan orang awam dan pengguna jalan raya yang lain,” katanya.

Dalam pada itu katanya, penduduk kampung turut mendesak Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pelabuhan Klang turun padang mendengar masalah dan rintihan penduduk kampung.

SH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my