loading...

Sunday, April 17, 2011

Rempit Oh Mat Rempit


REMBAU - Gejala mat rempit yang dikatakan semakin membimbangkan di sesetengah kawasan tidak akan selesai sekiranya tiada usaha untuk mendekati golongan itu.

Masyarakat sebenarnya boleh membantu dengan mendekati golongan muda yang menjadikan sukan bermotosikal sebagai hobi, lantas mengeluarkan mereka daripada tergolong dalam kumpulan mat rempit tidak bermoral.



Justeru, Majlis Belia Daerah Rembau dengan NSDrag Club mengambil langkah bijak mendekati remaja yang minat dengan sukan permotoran itu, sekali gus menghindar mereka daripada terbabit dengan kegiatan tidak berfaedah berkenaan.

Penyelaras program, Siti Aishah Mohd Nor berkata, program mendekati mat rempit bertujuan menangani masalah membelenggu golongan berkenaan yang sebelum ini dicop sebagai sampah masyarakat.

“Selama ini masyarakat mungkin memandang serong terhadap golongan mat rempit, namun mereka sebenarnya ada kemahiran tersendiri dan bakat yang ada itu boleh dicungkil.

“Melalui program ini kita dapat mendekati golongan terbabit untuk membimbing mereka dengan cara betul dan kemahiran yang ada itu boleh digunakan untuk pembangunan negara,” katanya ketika ditemui Sinar Harian pada program berkenaan.

Siti Aishah berkata, program seperti ini dapat memberi ruang dan peluang kepada golongan muda untuk menggunakan litar berlumba lebih sesuai dan selamat tanpa mengganggu pengguna jalan raya lain.

Selain itu, mereka juga diberikan panduan pemanduan dalam memastikan keselamatan terjamin semasa di jalan raya.



“Dalam program diadakan ini, kita akan memberi maklumat kepada mat rempit dan menganjurkan aktiviti untuk memberi pendedahan kepada mereka cara menunggang dengan selamat, selain menerapkan budaya yang baik kepada,” katanya.

 Sumber: http://www.sinarharian.com.my/sh/mns/content/story8988839.asp


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my