loading...

Friday, October 12, 2012

Yasin Sebelum Maut


Inalillahi wainailaihi rojiun

13 Oktober 2012
 MARANG – “Tiba-tiba hati saya terdetik untuk membaca Yasin selepas menunaikan solat Asar kira-kira dua jam sebelum kejadian.

“Rupa-rupanya ia adalah petanda adik (tiri) saya akan ‘pergi’ meninggalkan kami sekeluarga,” kata Rohani Sulaiman, 29.

Rohani adalah kakak tiri kepada, salah seorang daripada dua mangsa maut selepas motosikal ditunggang mereka bertembung dalam satu kejadian kemalangan berlaku di Jalan Cangkul Pak Abas ke Tertak Batu di Pengkalan Berangan, kelmarin.

Motosikal bertembung sesama sendiri

DALAM kejadian kira-kira jam 7 malam itu, motosikal jenis Honda EX5 yang ditunggang adik tiri Rohani, Mohamad Nazri Kamarul Zaman, 13, bertembung dengan sebuah lagi motosikal juga jenis Honda EX5 ditunggang Tuan Muhammad Asyraf Tuan Zamani, 16.

Mohamad Nazri, anak ke 10 daripada 11 beradik, pelajar tingkatan satu dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pengkalan Berangan dan tinggal dengan keluarganya di Kampung Temiang, Pengkalan Berangan.

Seorang lagi mangsa, Tuan Muhammad Asyraf yang dipercayai gagal mengawal motosikalnya sebelum merempuh motosikal Mohamad Nazri, adalah anak keempat daripada tujuh beradik dan beralamat dari Kampung Padang Pak Su Man, Bukit Payung, di sini.

Kedua-dua mangsa mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di bahagian kepala dan anggota badan.


Tak sempat makan ikan panggang

ROHANI berkata, selepas dimaklumkan mengenai kejadian itu, dia bergegas ke tempat kejadian dari Kampung Temiang untuk melihat keadaan Mohamad Nazri tetapi sebaik tiba di situ dia hanya sempat mengajar adik tirinya itu me-ngucap dua kalimah syahadah.

“Tetapi saya tidak pasti ketika itu, dia (arwah) masih bersama kami atau sudah ‘pergi’.

“Tak sangka tujuannya ke kampung itu untuk berjumpa seorang rakan akhirnya membawa khabar buruk,” katanya ketika ditemui di rumahnya, di Kampung Temiang di sini, semalam.

Rohani memberitahu, dia juga terkilan kerana hasrat adik tirinya untuk makan ikan panggang tidak kesampaian selepas memesan makanan itu untuk dijadikan juadah makan malam sebelum keluar dari rumah mereka pada hari kejadian tersebut.

“Dia (arwah) tidak sempat makan ikan panggang yang dipesan. Ikan itu sudah dibeli tetapi tidak diusik kerana ia dibeli khas untuknya untuk makan malam pada hari kejadian,” katanya yang tidak mampu menahan air mata apabila teringatkan perkara itu.


Suasana sedih, pilu

SEMENTARA itu, suasana sedih turut menyelubungi ahli keluarga Tuan Muhamad Asyraf ketika solat jenazah diadakan di rumah keluarga mangsa di Kampung Padang Pak Su Man, Bukit Payung sebelum jenazah dibawa ke tanah perkuburan Kampung Mak Kemas.

Bagaimanapun, pihak keluarga mangsa enggan memberi sebarang kenyataan berhubung kejadian itu, namun mereka mengucapkan terima kasih kepada pihak terbabit melancarkan urusan pengebumian khususnya kepada anggota Balai Bomba dan Penyelamat Marang.

Tuan Muhammad Asyraf adalah pelajar tingkatan empat SMK Seri Payung di Bukit Payung.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya, mengesahkan kejadian itu, berkata, kejadian berlaku berpunca daripada salah seorang mangsa yang gagal mengawal motosikalnya lalu memasuki jalan bertentangan.

“Setibanya di lokasi, mangsa terbabit dipercayai gagal mengawal motosikalnya lalu memasuki laluan bertentangan dan bertembung dengan sebuah lagi motosikal,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian di sini, semalam.

Mazlan mengingatkan pelajar di daerah berkenaan agar sentiasa mematuhi peraturan jalan raya termasuk memiliki lesen motosikal serta me-ngambil pengajaran daripada kejadian yang menimpa kedua-dua mangsa terbabit.

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/terengganu/pelajar-maut-motosikal-tembung-motosikal-lain-1.94092


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my