loading...

Wednesday, May 23, 2012

Lori terjunam 200 meter



KUALA KRAI - Pemandu dan kelindan sebuah lori nyaris maut apabila kenderaan mereka terbabas dari tebing curam lalu terjunam kira-kira 200 meter ke dalam semak tebal berhampiran Sekolah Menengah Teknik Kuala Krai, di sini, semalam.

Pada kejadian kira-kira jam 8 pagi di Jalan Kuala Krai-Gua Musang itu, pemandu lori dikenali sebagai Zawawi, 39, hanya cedera ringan di tangan manakala kelindan, Johairi Mat Jusoh, 30, tidak cedera.

Ketika kejadian, lori milik syarikat perkhidmatan logistik berpengkalan di Petaling Jaya, Selangor itu dikatakan dalam perjalanan menghantar barangan elektrik dan ubat-ubatan dari Glenmarie, Shah Alam ke Kota Bharu.

Sebaik tiba di tempat kejadian, pemandu lori terbabit dipercayai hilang kawalan lalu terbabas dari tebing jalan pada kecuraman kira-kira lima meter ke dalam semak tebal di kawasan itu menyebabkan bahagian hadapan kenderaan berkenaan rosak teruk.


Kelindan tidur ketika nahas

Sementara itu, Johairi berkata, dia tidak tahu punca sebenar kemalangan itu kerana sejurus sebelum kejadian, dia baru lelapkan mata kerana keletihan selepas bertolak dari Shah Alam kira-kira jam 10 malam, kelmarin.

“Saya baru terlelap bila tiba-tiba terasa gegaran kuat dan terus tersedar. Waktu itu, saya tak dapat buat apa-apa, hanya mampu jerit ‘ALLAH’, ‘ALLAH’,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian, di sini, semalam.

Johairi dari Ketereh, dekat Kota Bharu dan baru dua tahun bekerja dengan syarikat itu berkata, dia amat bersyukur kerana terselamat dan tidak cedera dalam kejadian berkenaan.

Katanya, dia dan Zawawi juga bernasib baik kerana lori terbabit tidak terlanggar pokok kelapa sawit di tebing jalan dan pokok besar dalam semak tebal itu ketika terbabas.

“Nasib baik ketika terbabas dengan laju menuruni tebing jalan, tidak ada pokok besar dalam laluan lori, kalau tidak, tak tahu apa akan jadi pada kami berdua,” katanya.

Zawawi bagaimana pun gagal ditemu bual kerana dikatakan berada di Hospital Kuala Krai bagi membuat pemeriksaan tangannya yang cedera dalam kejadian itu.

Satu jam keluarkan lori

Sebelum itu, usaha membawa keluar lori terbabit dari dalam semak tebal menggunakan jentolak berantai dengan bantuan tujuh pekerja mengambil masa kira-kira satu jam.

Jentolak terlebih dahulu membersihkan kawasan semak untuk dijadikan laluan keluar, sementara pekerja membuang dahan, ranting pokok dan semak samun pada lori.

Lori mula ditarik keluar pada jam 10.30 pagi dan terhenti seketika apabila badan kenderaan itu tersangkut pada sebatang pohon besar sebelum akhirnya berjaya dibawa keluar pada jam 10.40 pagi.

Dalam pada itu, sehingga jam 5 petang ini (semalam), polis masih belum menerima laporan mengenai kejadian tersebut.

Sumber:
sinarharian.com.my/edisi/kelantan/2-nyaris-maut-lori-terbabas-1.50251

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my