loading...

Friday, November 25, 2011

Warga Emas Maut Bersama Cucu


 Inalillahi wainailaihi rojiun

TELUK INTAN 24 Nov. - Setiap kali musim cuti persekolahan, pasangan suami isteri, Samsudin Hitam, 60, dan Daimah Lun, 54, tidak pernah melepaskan peluang membawa cucu dan anak saudaranya yang pulang bercuti untuk bersiar-siar sekitar daerah ini.


Bagaimanapun, hasrat pasangan itu berbuat demikian pada cuti persekolahan kali ini berakhir dengan tragedi apabila kedua-duanya maut dalam kemalangan di Kilometer 16 Jalan Bota-Kampung Gajah di sini, yang turut mengorbankan cucu mereka, Nurul Ayuni Helmi, 6, hari ini.

Anak pasangan itu, Nurul Aimi Samsudin, 14, anak saudara mereka, Nurul Izati Rudy, 3, serta seorang lagi cucu, Mohamad Danial Helmi, 4, yang turut menaiki kenderaan itu dilaporkan hanya cedera ringan.

Dalam kemalangan pukul 4.15 petang itu, Samsudin yang juga orang kelainan upaya (OKU) dan Daimah mati di tempat kejadian, manakala Nurul Ayuni meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Changkat Melintang, dekat sini.

Anggota Bomba dan Penyelamat mengambil masa 40 minit mengeluarkan ketiga-tiga mangsa daripada kenderaan yang terperosok di bawah treler dengan kaki palsu Samsudin tersepit di ruang tempat duduk pemandu.

Ketua Polis Daerah Perak Tengah, Supritendan Mohamad Fakri Che Sulaiman berkata, kejadian berlaku ketika Samsudin dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Kampung Pulau Tiga, dekat sini manakala treler berkenaan menghala ke Bota.

"Kereta Proton Saga yang dinaiki mangsa dipercayai hilang kawalan lalu terbabas ke laluan bersebelahan sebelum bertembung dengan sebuah treler yang datang dari arah bertentangan.

"Pelanggaran kuat menyebabkan kereta mangsa terperosok di tayar kanan hadapan treler terbabit," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Mohamad Fakri memberitahu, ketiga-tiga mangsa yang maut cedera parah di kepala, manakala pemandu treler berusia 43 tahun hanya cedera ringan.

Kes itu katanya, disiasat mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Sementara itu, anak Samsudin, Mohamad Tarmizi, 26, yang ditemui di hospital itu memberitahu, bapa dan ibunya memang sering membawa cucu serta anak saudaranya bersiar-siar terutamanya pada musim persekolahan.

"Hari ini ayah dan mak dalam perjalanan pulang selepas mengambil Nurul Aimi di Sekolah Menengah Agama Sungai Lampam dan membawa bersama cucu dan anak saudara yang lain sebelum terbabit kemalangan," katanya.

Al-Fatihah...



Sumber: Utusan Malaysia
              myMetro

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

My Headlines

FeedBurner FeedCount

Blogged.my